Hej!
Installerade Lubuntu 12.04 på en gammal Powerbook G4 (ppc) härom dagen. Det mesta fungerar direkt "ur kartongen" och av det som inte fungerat har jag fått ordning på batteriövervakningen, trackpaden och wifi men jag har fortfarande problem med tangentbordet.
Jag har ställt in att den ska använda svensk (mac) men allt stämmer inte och jag hittar inte hur jag kan ändra enskilda tangenter. Det räcker inte att byta tangenbortslayout alltså. Jag har googlat ett par dagar men det verkar både som att Lubuntu inte fungerar på samma sätt som Ubuntu och att hanteringen av tangentbord förändrats i senare versioner.
Mest akut är att jag inte kan skriva @, förmodligen för att jag saknar något som motsvara Alt_gr (modifierare 3 ?). Jag har hittat xev så jag kan se vad varje tangent har för keycode, men sedan kommer jag inte längre
Jag har bland annat provat Lxkeymap, utan att riktigt förstå vad och hur man kan ändra där.
Jag har också provat att lägga en egen xmodmap i hemmakatalogen men då hängde sig allt utom terminalen...
Alt-knappen som jag vill ha som modifierare har keycode 64 och det står också Alt_L i xev
Förutom det akuta problemet med @ skulle jag vilja ändra två saker till:
- Flytta Ctrl (37 Control_L) till Command (133 Super_L), mina fingrar är vana vid Mac och Ctrl i Linux gör väldigt mycket samma sak som Cmd (äpple/kringla) i Mac.
- Få högerklick med kombinationen Ctrl + musklick. Nu har jag högerklick på F12 vilket korkat nog verkar vara standard på Mac-tangentbord i Linux. Musknappen på trackpaden ger ingen keycode i xev utan det står bland annat ButtonPress/ButtonRelease och Button 1
Jag är nybörjare på Linux men jag använder terminalen mycket i Mac och har ett hum om *nix-logiken.
Om någon vill hjälpa mig ett par steg på vägen lovar jag att skriva en guide hur jag lyckades göra en användbar Linux av min pensionerade bärbara Mac ;-)
/Björn M
Ändra tangentbordet
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Re: Ändra tangentbordet
Never mind, hittade det efter några timmar till med Google...
Lxkeymap verkar vara trasigt i Lubuntu 12.04 så man får använda terminalen i stället
Vänster alt som modifyer 3 (som på mac)
Testa först att det fungerar med:
Har man två alt-knappar borde det här fungera också (inte testat):
Kolla inställningarna:
Kolla att det verkligen fungerar att skriva @ också...
Ändringen stannar inte kvar efter en omstart, för att göra det permanent:
Skriv ditt lösenord, en texteditor (Leafpad) öppnas
Lägg till följande på en egen rad i slutet och spara:
Starta om och kolla att det verkligen fungerar.
Vill man ändra andra tangenter finns en lång lista på options i en fil som heter xorg.lst men nu hittar jag den inte längre. Den går att få upp i Lxkeymap om man väljer "Show all" under "Variant" i menyn.
Lxkeymap verkar vara trasigt i Lubuntu 12.04 så man får använda terminalen i stället
Vänster alt som modifyer 3 (som på mac)
Testa först att det fungerar med:
Kod: Markera allt
setxkbmap -option lv3:lalt_switch
setxkbmap -option lv3:alt_switch
setxkbmap -query
Ändringen stannar inte kvar efter en omstart, för att göra det permanent:
gksudo leafpad /etc/xdg/lxsession/Lubuntu/autostart
Lägg till följande på en egen rad i slutet och spara:
@setxkbmap -option lv3:lalt_switch
Vill man ändra andra tangenter finns en lång lista på options i en fil som heter xorg.lst men nu hittar jag den inte längre. Den går att få upp i Lxkeymap om man väljer "Show all" under "Variant" i menyn.
Jag har varit inne och grävt i tangentbordsconfig. Det är ganska lurigt och taskigt dokumenterat.
Kommando som laddar om tangenbordet.
setxkbmap -print | xkbcomp - :0.0
För egen del löste jag det genom attt modda filen
/usr/share/X11/xkb/symbols/pc
Kommando som laddar om tangenbordet.
setxkbmap -print | xkbcomp - :0.0
För egen del löste jag det genom attt modda filen
/usr/share/X11/xkb/symbols/pc
Egentligen skulle jag vilja komma in på en tidigare nivå och redigera en tangentbordslayout direkt och i varje aspekt. lxkbmap består av en massa fördefinierade ändringar. Jag testade att lägga in en xmodmap på andvändar-nivå men då hängde sig som sagt allt.
Jag gjorde om mitt kommando till:
för att också få Ctrl på Cmd-tangenten men då blir jag av med båda Super-tangenterna, det hade räckt att definiera om den vänstra men det verkar inte finnas med.
Fördelen med lxkbmap är att man kan testa sig fram och sedan skriva ändringarna permanent när man är nöjd.
Jag gjorde om mitt kommando till:
@setxkbmap -option lv3:lalt_switch,altwin:ctrl_win
Fördelen med lxkbmap är att man kan testa sig fram och sedan skriva ändringarna permanent när man är nöjd.