Guest account?

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Bowmore

Re: Guest account?

Inlägg av Bowmore »

ubot skrev: Frågan är varför det inte går att sätta ett lösenord på gästkontot i Users and Groups? Eller går det att sätta ett lösenord på gästkontot på något sätt?
Varför det?
Antec

Inlägg av Antec »

Jag vet faktiskt inte på rak arm om man kan sätta lösenord på ett gästkonto eftersom den tanken har aldrig slagit mig, att ha lösenord på gästkontot. Nu har jag kollat och jag hittar inget sätt att sätta lösenord på gästkontot, men bara för att inte jag hittar det just nu betyder inte att det kan gå ändå, men jag själv tror inte det går att sätta lösenord på gästkontot för egentligen skulle jag ha hittat var man gör det redan? =)
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av ubot »

Därför att man kanske vill begränsa vilka som har möjlighet att logga in med gästkontot? Som det är nu finns det ju bara två alternativ: 1. Stänga av gästkontot. 2. Låta gästkontot vare tillgängligt för alla.
Trådskaparen vill ju sätta lösen på gästkontot. Varför går inte det? Jag tycker faktiskt att det borde finnas ett mellanting mellan att låta alla komma åt gästkontot och att stänga av gästkontot helt.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Ser inte riktigt vitsen med det. Tillräckligt skyddad som jag ser det.

Möjligen om man kan sätta pwuid då användarnamnet varierar.
$ id
uid=115(guest-yju7Ly) gid=125(guest-yju7Ly) grupper=125(guest-yju7Ly)
ubot

Inlägg av ubot »

Ser inte riktigt vitsen med det. Tillräckligt skyddad som jag ser det.
Ett skäl kan ju vara att man inte vill tillåta vem som helst att använda ens internetuppkoppling t.ex. Då kan ett lösenord på gästkontot begränsa användningen av Internet från gästkontot. Det var bara ett exempel på varför ett lösenord på gästkonto hade varit bra. Inte som standard men om man vill. Om inte annat så handlar det ju om valfrihet. Det är väl upp till var och en om man vill ha ett lösenord på gästkontot eller inte för att spärra ute vissa användare som har fysisk access till datorn.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Du får väl skriva en bugg på det.
ubot

Inlägg av ubot »

Bowmore skrev:Du får väl skriva en bugg på det.
Jag bryr mig inte tillräckligt för att orka skapa en buggrapport om saken. Det får trådskaparen göra om det är så viktigt.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"