Rune.K skrev:Är det någon som har provat att gästkontot fungerar korrekt i en vanlig dualboot-installation med Windows?
Själv har jag Ubuntu i Virtualbox och kan inte testa...
Det här är jag också intresserad av. Jag har faktiskt en dator med Windows XP och Lubuntu 12.04 i dualboot. Gästkontot i Lubuntu borde fungera likadant som i Ubuntu (Lubuntu är ju Ubuntu, typ). Jag ska testa att logga in där och se om jag kommer åt Windows-partitionen. Återkommer med svar när jag har testat ...
Edit:
Nu har jag testat. I Lubuntu 12.04 går det
inte att montera Windows-partitionen i Lubuntus gästkonto utan att ange superuser-lösenord. Gästkontot har alltså inte rätt att montera Windows-partitionen via Lubuntus filhanterare PCManFM. Jag antar att detta inte har att göra med filhanteraren utan att gästkontot helt enkelt inte har rättigheter att montera Windows-partitioner oavsett filhanterare.
Detta låter ju vettigt, tycker jag.
Att det går i Docklands system tror jag hänger ihop med att han kör Wubi. Jag föreslår att Dockland kör Ubuntu i VirtualBox i Windows eller som dualboot. Jag litar inte på Wubi. Att det går att komma åt Windows-filerna genom gästkontot i Ubuntu i Wubi visar ju att en Wubi-installation inte är jämförbar med en riktig Ubuntu-installation.