nybörjare - Segt nyinstallerat Ubuntu

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Hels

nybörjare - Segt nyinstallerat Ubuntu

Inlägg av Hels »

Hej
Jag har ingen vidare koll på datorer så jag tänkte höra om jag kunde få några tips på vad jag kan göra för att få Ubuntu 12.04 att rulla bättre på min AMD Athlon(tm) 64 X2.
Det är nyinstallerat och uppdaterat men fryser korta och långa stunder... segt och laggigt helt enkelt.
Finns det något jag kan kolla?
Antec

Re: nybörjare - Segt nyinstallerat Ubuntu

Inlägg av Antec »

Hej. Kolla grafiken, det låter misstänkt ut :)
ChristerNylander
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av ChristerNylander »

För att få snabb grafik på Linux, så brukar man installera drivrutin för grafikkortet från tillverkaren.

Kolla i systeminställningar, efter drivrutiner.

Jag har NVIDIA-grafikkort.
Under drivrutiner på min dator står:
"Accelererad grafikdrivrutin för NVIDIA (version current)[Rekommenderad]"

Christer
Hels

Inlägg av Hels »

Hallå och tack för tipsen!

Har redan kollat efter drivrutiner - har AMD/ATI men de ville inte installeras. Då tänkte jag köra in 32 versionen istället för 64 men det gick ju inte att välja via online win installern så då var jag ja tvungen att försöka fixa en cdr, det har jag inte orkat... allt detta är så talande för mina (lat, med mycket begränsade kunskaper) efarenheter med Linux. Jag har nästan jämt haft någon version installerad på en partition men det är alltid liiite krångel med någon... i slutändan blir det så för jobbigt.

Ska se om jag kan leta på en cdr och installera om...

Tack för tipsen
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"