Kan inte logga in
Kan inte logga in
Hej
Nu har jag stött på ett stort problem. Jag kan inte längre logga in på min linuxdator.
Jag kör kde och när jag ska logga in skriver jag in användarnamn och lösenord i vanlig ordning. Datorn laddar lite och loggar in, skärmen blir svart i någon sekund, och sedan blixtar det till och så visar inloggningsrutan igen. Jag provar att logga in på nytt och senariot är det samma.
Omstarter har jag gjort.
Jag kan starta datorn i felsäkert läge men jag vet ju inte vad jag ska ändra för att ställa allt till rätta igen.
Så nu ber jag om er hjälp!
/Fredrik
Nu har jag stött på ett stort problem. Jag kan inte längre logga in på min linuxdator.
Jag kör kde och när jag ska logga in skriver jag in användarnamn och lösenord i vanlig ordning. Datorn laddar lite och loggar in, skärmen blir svart i någon sekund, och sedan blixtar det till och så visar inloggningsrutan igen. Jag provar att logga in på nytt och senariot är det samma.
Omstarter har jag gjort.
Jag kan starta datorn i felsäkert läge men jag vet ju inte vad jag ska ändra för att ställa allt till rätta igen.
Så nu ber jag om er hjälp!
/Fredrik
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
SV: Kan inte logga in
Kontrollera ifall du har en disk som är full. Det kan ställa till med konstiga saker.
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho
Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Dessvärre är disken inte full alls.
- DeepThought
Kolla om det står något i ~/.xsession-errors som kan vara till hjälp.
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Det var typ bara en massa yyyyyyy i error loggen
Finns det inte någonting man kan göra. Ska jag behöva installera om allt från början.
Finns det inte någonting man kan göra. Ska jag behöva installera om allt från början.
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Gjorde du något speciellt innan felet uppstod? Testa att skapa en ny användare med "adduser [användarnamn]" och se om du kan logga in då.
Jag har funderat på vad jag gjorde innan. Jag gjorde inget speciellt alls. Jag tror inte att jag installerade något program eller ändrade något.
Det enda jag minns var att jag surfade i Opera. Och så krashade webbläsaren. Jag startade upp den igen. Och den stod och laddade en bra stund innan den startade. Men så krashade den igen.
Då loggade jag ut och in igen (jag startade alltså inte om datorn), men problemen kvarstod. Då loggade jag ut, och jag tror att jag valde att starta om X-servern. Vad det nu ger vet jag inte.
Sen kom problemet.
Det enda jag minns var att jag surfade i Opera. Och så krashade webbläsaren. Jag startade upp den igen. Och den stod och laddade en bra stund innan den startade. Men så krashade den igen.
Då loggade jag ut och in igen (jag startade alltså inte om datorn), men problemen kvarstod. Då loggade jag ut, och jag tror att jag valde att starta om X-servern. Vad det nu ger vet jag inte.
Sen kom problemet.
Hej igen
Lars du jag gjorde som du tipsade mig om och skapade ett nytt användarkonto. Jag kände nästan på mig att det här skulle funka men sjutton också, självklart så skulle det vara tvärt om.
Tillbaka på ruta ett med andra ord.
Lars du jag gjorde som du tipsade mig om och skapade ett nytt användarkonto. Jag kände nästan på mig att det här skulle funka men sjutton också, självklart så skulle det vara tvärt om.
Tillbaka på ruta ett med andra ord.
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
verkar som om något hänt med din xorg.conf eller också fick du en uppdatering som krävde ominstallation av grafikdrivarna. Vilken version kör du? Edgy, dapper?
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch!