Nu har Shuttleworth svarat om kritiken av shopping lens:
http://www.markshuttleworth.com/archives/1182.
I korthet är reklamen inte reklam: ”these are not ads, they are results to your search” Man har sig själv att skylla om man får resultat från Amazon eftersom man inte snävade in sökningen med SUPER+A eller SUPER+F.
Reklam vinner givetvis på att inte uppfattas som reklam utan som information, fakta eller objektiva budskap. Om jag vill öppna GIMP och får tips om musik jag aldrig hört talas om är det alltså inte reklam utan objektiv information, baserat på mina preferenser! Jag vet ändå inte vad jag vill då jag öppnar ett program utan: ”we should be able to give you the right answer.”
”most of our users are also regular users of Amazon” att länka sökningar till Amazon är en välgärning. Jag är absolut inte någon regelbunden kund hos Amazon och även om jag vore det vill jag inte att Amazon får veta vad jag sysslar med.
Sökningarna ska visst gå genom Canonical, okrypterade, vilket är lika illa. Jag ser det knappast som bättre att mina sökningar lagras hos Canonical än Amazon. Det finns inget avtal om integritet och Canonical kan göra vad de vill med det material de samlar på sig.
Shuttleworths svar är bland det stroppigaste jag läst. Jag tror inte Amazon ser sökmöjligheten som annat än reklam och att inte kalla reklam för reklam är bara dumt. Han slutar med att anmoda såna som mig att sluta trolla. Jag gör det och överger Ubuntu, Tack och Hej!