Rutin för längre batterilivslängd

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
rullee
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Rutin för längre batterilivslängd

Inlägg av rullee »

Jag har köpt en ny laptop med ett Smart Lithium-Ion batteri. Jag undrar hur jag ska hantera datorn för längsta möjliga batterilivslängd. I den medföljande manualen står det att:

- man bara ska ta ut batteriet om datorn ska vara dockad under en längre tid, eller om man ska förvara datorn under en längre tid.

- batteriet ska laddas ur fullständigt och därefter laddas fullständigt en gång i månaden.

Den andra punkten motsägs på wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium-io ... guidelines) där det står att man ska undvika att batteriet laddas ur fullständigt. Spontant vill jag lita på manualen som trots allt tillhandahålls av producenten, de borde ju veta. Men, hur gör ni?

Om jag följer de två punkterna kommer jag, eftersom jag inte använder någon dockningsstation, mycket sällan ta ut batteriet från datorn. Hur ska jag då göra när jag har tillgång till ett eluttag (vilket jag för det mesta har)? Ska jag alltid jobba med nätkabeln i, trots att batteriet är fulladdat? Eller bör jag jobba utan nätkabel tills batteriet är så gott som urladdat, och därpå jobba med nätkabel tills batteriet är fullt, och därpå dra ur nätkabeln på nytt osv.?

Tacksam för svar!
Rasmus
Användarvisningsbild
Ganymedes
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Rutin för längre batterilivslängd

Inlägg av Ganymedes »

Jag är ingen expert på det här men vad jag förstår så minskar väl effekten av många i och urladdningar. Så jag tänker att det bästa är att använda sladden och plocka ur batteriet så ofta man kan, men kanske se till så att det laddas ur och i någon gång per månad. Eller i alla fall se till så att det är laddat. Att ansluta med sladd eller i en dockningsstation måste väl vara samma sak för batteriets hälsa?
rullee

Inlägg av rullee »

Jag tror också att det är bäst att jobba med nätkabel och utan batteri när det är möjligt. Nackdelen är att man då tar ur och sätter i batteriet relativt ofta, vilket det står i manualen att man inte ska göra. Det vore skönt med ett expertutlåtande =)

Någon som vet?
Kurdistan
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av Kurdistan »

rullee skrev:Jag tror också att det är bäst att jobba med nätkabel och utan batteri när det är möjligt. Nackdelen är att man då tar ur och sätter i batteriet relativt ofta, vilket det står i manualen att man inte ska göra. Det vore skönt med ett expertutlåtande =)

Någon som vet?
Det är förståeligt varför dom tycker så. För datortillverkare vill att deras saker ska slitas ut. En laptops livslängd enligt flesta tillverkare och försäljare är 3 år. Batterin brukar i regel försämras tidigare om man alltid har den ikopplad. Så jag håller med Ganymedes i dennes svar.

Själv har jag inte det problemet. Eftersom batteritiden för min laptop var redan från start helt värdelös. Finns inte extra minutrar jag kan rädda för förbättra batteritiden. Så jag har mer eller mindre sladden ikopplad hela tiden dvs när jag använder laptopen.
Påvels blogg:
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
Användarvisningsbild
Ganymedes

Inlägg av Ganymedes »

Måste du använda batteriet säg varje dag, låt det ev. sitta i hela tiden, man måste ju vara praktisk också. Klarar du dig utan batteriet några dagar, låt det laddas fullt och plocka sedan ur det. Blir batteriet liggandes oanvänt längre tid, ladda ur och i det en gång per månad. Så tänker jag tills någon visar på att det finns bättre sätt att tänka.
Användarvisningsbild
Ganymedes

Inlägg av Ganymedes »

Enligt Batteriexperten:

http://www.batteriexperten.com/cgi-bin/ ... ida&ID=122
Förvara li-ion batteriet svalt. Undvik exempelvis en varm bil. För en längre lagring bör batteriet förvaras laddat till ca 40 % och så kallt som möjligt. Dock inte så att de fryser.
Mitt batteri är drygt tre år och har en stor del av tiden legat fulladdat på hyllan, och har kapaciteten, som inte var något att skryta över från början, försämrats så är det marginellt.
Undvik många fulla urladdningar eftersom det innebär extra belastning på batteriet. Flera små urladdningar och uppladdningar är bättre för li-ion än en full urladdning. Små urladdningar och uppladdningar skadar inte batteriet eftersom det inte har något minne. Dålig livslängd i ett batteri till en bärbar dator är främst orsakad av värme och inte pga laddningsmönstret, se nedan. Normalt håller ett li-ion batteri för ca 300-500 laddningar.
Men om varje laddning hur liten den än är är en laddning så borde väl det bästa vara att undvika urladdning/laddning om man kan?
rullee

Inlägg av rullee »

Det är ju jättekonstigt att det inte finns några klara riktlinjer!

Nu tänker jag iaf att det är viktigt med en ur/i-laddning i månaden och att man i övrigt bör jobba med sladd, utan batteri, för att undvika för många laddningar.
Användarvisningsbild
AyuCrazy
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Inlägg av AyuCrazy »

Det finns massa olika tips hit & dit.
Sedan att det ofta står fel i manualler är inget ovanligt, enda skälet till att egentligen ladda ur ett modernt batteri helt vore någon slags kalibrering.
Inget som ska behövas om du inte bytt batteri typ, och oftast inte ens då.

Gjorde specialprojekt på batterier när jag gick i gymnasiet, och om du vill ha några riktlinjer och info så läs detta.

http://batteryuniversity.com/learn/arti ... _batteries

Enkel tumregel är att har du den dockad mesta tiden, kör utan batteri, och ska du lagra ett batteri så är ~40% optimal nivå.
Och precis som Li-ion i mobiltelefoner så mår dom bättre av små och ofta laddningar, än att dra ur det mycket och ladda fullt varje gång.
[ Desktop : Ubuntu 20.04 ]
[ Laptop : Win10 ]
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"