Gör regelbunden backup på systemet!

Okänd

Gör regelbunden backup på systemet!

Inlägg av Okänd »

Jag installerade precis det här, det verkar vara en vettig lösning för att enkelt och snabbt få backup på systemet. (utan att ens behöva tänka på det om man använder automatiken)

http://www.debianadmin.com/backup-and-r ... ackup.html
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

SV: Gör regelbunden backup på systemet!

Inlägg av zero gravity »

Såg en väldigt intressant grej på den sidan, nämligen aptoncd  :D
Precis vad jag letat efter.
En liten fråga om backup med, kanske lite OT. Jag tänkte köpa mig en hårddisk att koppla via usb.
Hur är det med formatering av denna? Jag vill ju inte köra med ntfs som filsystem.
Abusus non tollit usum
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

Där ser man vad man lär sig. Jag testade att starta upp detta program och som default verkar backupen hamna under var-katalogen.
Förmodligen så hade det varit bäst att lägga den på en annan fysik disk.
Nästa gång det blir en ominstallation av Ubuntu så ska jag verkligen tänka över hela partitioneringen.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

;)
Backupc är trevligt. Jag har använt det en tid och känner mig nöjd.

Till k_jermeus :
Du kan redan nu själv bestämma var du vill lägga backupen. Det är som du själv
säger -defaultalternativet- som använder var-katalogen. Jag har inte backupc uppe
just nu, men jag är säker på att du har alternativ. Testa under alternativ två, av de
tre du har att välja på, när du vill göra en backup. Jag tror att det var där valmöjligheten
fanns.  ;)

Ett och två är lika, men med skillnaden att du i #2 också kan specifiera när och hur
backupen skall göras.

Till zero gravity:
Själv har jag en extern Maxtor på 300G.
Med hjälp av live-cdn partitionerade jag den och lade upp vilka filsystem jag ville ha.
Det var inga problem. Så, testa du och lycka till.  :D

Ha en bra dag, Ubuntuvänner!
Hälsar Broder Tuck
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
hanzukun
Kontakt:

Inlägg av hanzukun »

zero gravity skrev: ... En liten fråga om backup med, kanske lite OT. Jag tänkte köpa mig en hårddisk att koppla via usb.
Hur är det med formatering av denna? Jag vill ju inte köra med ntfs som filsystem.
Jag kör ext3 på min externa usb-hd. Tycker det fungerar bra och jag kan använda den, efter installation av tillägg, i både Mac OS och Windows. Enda problemet är att utf8-teckentabellen inte fungerar riktigt bra under Win och Mac för tex asiatiska tecken. Kanske finns andra bättre filformat än ext3 som fungerar på olika plattformar. Vad gäller ntfs är väl det inte att rekommendera för externa hårddiskar ifall man rycker ut kontakten, läste jag på nåt ställe.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

För mig fungerar ntfs-disken utmärkt.
Jag testade att koppla ifrån den på felaktigt sätt genom att stänga av den portabla disken.
Gick faktiskt att mounta den igen och skriva på den.
Tror att det kan ha något med ntfsprogs att göra. Installerade den i Synaptic.
Fick nämligen ett felmeddelande en gång när jag hade trubbel med den externa som sa att jag skulle fixa den i Windows eller genom ntfsfix.
ntfsfix finns inbakat i ntfsprogs.
Detta kanske är lösningen?
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"