Grafikdrivrutiner och out of signal fel

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
Swedish Berserk

Grafikdrivrutiner och out of signal fel

Inlägg av Swedish Berserk »

Hej!

Installerat Ubuntu 12.04.1 LTS på föräldrarnas dator. Efter installation och omstart skulle jag lägga till drivrutiner. Såg då att version 173 var installerad så jag aktiverade version currents som var den rekommenderade istället.

Sen när jag skulle starta om för att aktivera drivrutinen ger bildskärmen ett out of signal meddelande på skärmen under den tiden man ska kunna välja operativsystem när man är i GRUB innan man startar ett operativsystem.

Så jag kom in i alla fall i Ubuntu eftersom det startat automatiskt. Hittade ett program man kunde installera via PPA som heter Boot Repair. Lyckades där få den till att visa GRUB så man kunde välja operativsystem.

Sen nyfiken som man är ville jag felsöka lite. Så jag installerade den förvalda drivrutinen igen version 173 och gick in i Boot Repair igen och bockade ur alternativet som funkade innan. Vips så får jag fortfarande bild när man ska välja operativsystem!

Nu till det sista. Mina frågor,

1. Vilken drivrutin ska jag ha till detta Nvidia 7600 GS ? Går det bra med version 173?
2. Hur ska jag bli av med detta Boot Repair som ligger via PPA?

Jag körde dessa kommandona:

sudo apt-get install ppa-purge
sudo ppa-purge ppa:yannubuntu/boot-repair

Det gick ändå inte att avinstallera. Så jag gick till uppdateringshanteraren sen till programkällor och helt enkelt tog bort dessa två PPA som jag inte behövde längre. Men programmet finns fortfarande kvar och jag vet inte hur man ska kunna avinstallera detta igen. Skulle vara bra om någon har en lösning på detta,

Tack på förhand!
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Grafikdrivrutiner och out of signal fel

Inlägg av ubot »

Jag rekommenderar dig att använda drivrutinen som just rekommenderas av Ubuntu. En generell regel är att aktivera drivrutinen som följer med systemet (current?) och bara aktivera updates-alternativet om medföljande drivrutinen krånglar. Med updates-alternativet installeras en nyare version av drivrutinen (under förutsättning att en nyare version av drivrutinen finns eller blir tillgänglig i framtiden så klart) vilket ev. löser grafikproblem.Läs mer här: http://askubuntu.com/questions/66548/wh ... pdates-pac
Kort och gott: Använd rekommenderad drivrutin om denna inte skapar problem. Om den skapar problem, testa med en annan drivrutin i listan. Löser sig problemet inte då så får du börja felsöka problemet.
Det gick ändå inte att avinstallera. Så jag gick till uppdateringshanteraren sen till programkällor och helt enkelt tog bort dessa två PPA som jag inte behövde längre. Men programmet finns fortfarande kvar och jag vet inte hur man ska kunna avinstallera detta igen. Skulle vara bra om någon har en lösning på detta,
När du har fått bort PPA:t för Boot Repair så tar du bort programmet med det här kommandot:

Kod: Markera allt

sudo apt-get purge boot-repair
Så här ser du om boot-repair är installerat eller inte:

apt-cache show boot-repair
Alt. så kan du köra det här kommandot för att söka efter alla paket som är installerade och som innehåller boot-repair:

dpkg -l | grep "^ii.*boot-repair"
Jämför med t.ex.:

dpkg -l | grep "^ii.*firefox"
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"