Hej!
Jag har problem med att få min cd/DVD att mounta. När jag får den att fungera så fungerar den inte vidare bra.
Jag har i fstab texten /dev/sr0 /media/cdrom iso9660 defaults 0 0 men det accepterar den inte.
Är det fel skrivet eller är det någon annat som kan vara orsaken till att de krånglar?
mount CD rom
-
Re: mount CD rom
Man ska inte behöva ha cdrom i fstab. Det är inte där automatisk montering sköts.marant6 skrev:Jag har i fstab texten /dev/sr0 /media/cdrom iso9660 defaults 0 0 men det accepterar den inte.
Det verkar som du tidigare haft problem med bl.a fönsterramar och usb-enheter och det syns inte om de är lösta. Svårt att säga om det är problem med hårdvaran eller mjukvaran. Kan du berätta vad det är för hårdvara (cd-spelare och moderkort eller datormodell). Och mjukvara (version av ubuntu och hur du installerade den).
Information om cd-enheten kan man få med detta kommando i en terminal
Kod: Markera allt
sudo lshw -class disk
För att få lite mer information, kan du starta följande kommando
tail -n 0 -f /var/log/messages
Hej!
Fönsterrutorna har löst sig genom uppdateringar. Däremot så finns det visst krångel ibland med USB.
Moderkort Asus M4-785T-M
CV/DVD är någon LG. se inte det dirket
OS är Ubuntu 12.04 X64 som installerats helt från grunden. inget annat OS på sidan.
ger
ger:
Fönsterrutorna har löst sig genom uppdateringar. Däremot så finns det visst krångel ibland med USB.
Moderkort Asus M4-785T-M
CV/DVD är någon LG. se inte det dirket
OS är Ubuntu 12.04 X64 som installerats helt från grunden. inget annat OS på sidan.
sudo lshw -class disk
- *-cdrom
beskrivning: DVD-RAM writer
produkt: DVDRAM GH22NS50
tillverkare: HL-DT-ST
physical id: 1
bus info: scsi@5:0.1.0
logiskt namn: /dev/cdrom1
logiskt namn: /dev/cdrw1
logiskt namn: /dev/dvd1
logiskt namn: /dev/dvdrw1
logiskt namn: /dev/sr0
version: TN01
förmågor: removable audio cd-r cd-rw dvd dvd-r dvd-ram
konfiguration: ansiversion=5 status=nodisc
- tail: kan inte öppna ”/var/log/messages” för läsning: Filen eller katalogen finns inte
- johanre
- Serveradmin
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Det bör vara /var/log/syslog (i Ubuntu)marant6 skrev:ger:Kod: Markera allt
- tail: kan inte öppna ”/var/log/messages” för läsning: Filen eller katalogen finns inte