Har byggt mig en liten server hemma som jag tänkte köra som router och NAS.
Servern har två nätverkskort.
För detta tänkte jag köra Ubuntu Server med Xen i grunden.
Har en 60GB SSD disk som servrarna ska köras på. Konfigurerad som LVM osv.
Sedan virtualisera två stycken ubuntu servers så de blir:
DomO
Ubuntu Server med Xen
DomU
VmRouter = Ubuntu Server som Router
VmNas = Ubuntu Server som NAS/Filserver/Backup
Det jag inte fått klart för mig är hur jag går till väga för att konfigurera VmRouter så den fungerar som dhcp (sätta upp en vanlig dhcp server med bara ett nät-kort har jag gjort). Alltså får det publika ip't plus dns servrar från väggen på eth0, och sedan fungerar som dhcp och skickar vidare på eth1(eth1 går till en switch).
Man måste som jag förstått brygga anslutning lite hit och dit från DomO så att VmRouter får tillgång till dom.
Sen så ska all trafik som går in till DomO styras till VmRouter såklart, innan det skickas ut till resten.
Samtidigt så ska VmNas gå bakom VmRouter, så ska jag komma åt VmNas så måste det gå genom DomO -> VmRouter och sedan till VmNas. Detta kanske sköts automatiskt när man konfigurerat VmRouter? VmNas kommer ha ett statiskt ip men för att komma ut på näten ska den gå genom VmRouter såklart.
Nu förväntar jag mig inte att någon skriver exakt utförande på detta, även om det är varmt välkommande

Sen har jag en fråga till.
Kommer så småningom bygga ut med fler hårddiskar till VmNas. Just nu har jag en 500gb Sata som får duga så länge.
Det jag vill är att denna hårddisk ska finnas tillgänglig i VmNas så man kan komma åt å lagra/hämta filer från den? Den finns ju som /dev/sdb på DomO, men hur gör jag så den hör till VmNas?
NFS? Storage Repository? Vill ju ha så hög hastighet som möjligt givetvis, då det även kommer ske viss streaming genom NAS till TV.
Hoppas någon orkar läsa och har lite vägledningar åt mig.
Tack på förhand,
Mogge