CMYK-support i Linux

Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Kategoriregler
Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Askel
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

CMYK-support i Linux

Inlägg av Askel »

Hejsan

Jag håller på med ett litet hobbyprojekt där jag ska göra en tidning och trycka den professionellt. Jag gillar öppen programvara och använder Scribus. Jag är egentligen mac-användare, men är i skedet där jag behöver en ny dator. Jag vill helst ha en ubuntudator från System76. Eftersom jag håller på med mitt projekt är det dock av vikt att cmyk fungerar. Jag har förstått att GIMP inte stödjer CMYK och att Separate+ -pluginen bara fungerar hjälpligt och inte är att rekommendera inför tryck. Jag hade tänkt köpa ett äldre photoshop (då det fungerar bra under Wine samt är billigt) och använda enbart för CMYK-konverteringen.

Det jag undrar är om CMYK-konvertering med photoshop i Wine fungerar som det ska eller om det är några konstigheter som är kända.
Jag undrar även om GIMP, trots dess avsaknad av CMYK-läge, kan öppna bilder i CMYK-färgrymd utan att det blir några ändringar på bilden (byter färgrymd, ändrar färger etc.) T ex. om man har en bild som redan är i CMYK men vill skala ner den.
Jag har försökt googla mej till svar men inte hittat så mycket så jag slänger ut denna forumfråga.

Mvh Askel
Lenovo Thinkpad T440p / i5 2.6GHz / 8GB ram / 500GB HDD / Ubuntu 14.04 LTS
Pavel
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: CMYK-support i Linux

Inlägg av Pavel »

Om du ändå ska använda Photoshop är det bättre du använder det för all bildhantering så slipper du eventuella problem med GIMP och att bolla filer och färgprofiler mellan program. Photoshop ska fungera med CMYK i Wine. Beroende på vilken version du skaffar kan det finnas mer eller mindre allvarliga buggar. Kolla upp vad som kan vara besvärligt för dig i Wines databas: http://appdb.winehq.org/appview.php?appId=17

Jag har urgamla PS CS2 som fungerar utmärkt. Jag installerar via Crossover Linux: http://appdb.winehq.org/appview.php?appId=17. installationen är automatisk och jag slipper pilla med inställningar i Wine. Är man i behov av att Windowsprogram och arbetar professionellt är Crossover väl värt pengarna.

En variant som kan fungera beroende på vilken utrustning och kompetens ditt tryckeri har, är att de hjälper dig att konvertera postscriptfiler till tryckbar PDF med deras rekommenderade CMYK-profil. Tryckerier brukar ha prepressinställningar för Distiller som du borde kunna få tillgång till. I så fall behöver antingen du eller dom ha tillgång till Distiller, som inte fungerar i Linux. Det finns även skript och program man kan köra för att konvertera RGB till CMYK, men det är bäst om du får hjälp av tryckeriet för detta så att du får deras inställningar.

Erfarenhetsmässigt känner de flesta tryckerier bara till Adobes program och att använda Linux och Scribus eller LaTeX innebär att man inte kan räkna med support och att man måste vara beredd på att lösa problem på egen hand. Ett gott råd är att tidigt ta kontakt med ditt tryckeri och experimentera på något halvfärdigt projekt tills filer, färgprofiler och konverteringar fungerar. På så sätt blir det enklare att få till ett smidigt arbetsflöde.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av JoWa »

Välj CMYK (”Skrivare”) vid pdf-export i Scribus. ;)

I Gimp: Arkiv > Skapa > From CMYK TIFF.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Pavel
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pavel »

JoWa skrev:Välj CMYK (”Skrivare”) vid pdf-export i Scribus. ;)

I Gimp: Arkiv > Skapa > From CMYK TIFF.
Japp!
Så går också att göra. Man måste dock vara noga med att testa filerna mot tryckeri så att de accepterar dem. De följer ofta Adobes inställningar och inte öppna PDF specifikationer. Om filerna fungerar är det ett enkelt sätt att få till CMYK.
Skriv svar

Återgå till "Bildhantering"