Skrivarproblem Samsung CLP-325

Skrivare och skannrar
ÅkeB
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Skrivarproblem Samsung CLP-325

Inlägg av ÅkeB »

Har för ett tag sedan köpt en Samsung färglaser CLP-325, och lyckades installera drivrutinerna (Samsung Unified Driver) utan problem. Skrivaren beter sig dock underligt på ett litet godtyckligt sätt. Vid ett fåtal utskrifter (max 5 av totalt 175) har skrivaren(?) fått för sig att begära en autentisering för att skriva ut filen. Jag får då upp en ruta enligt följande:

[img]Skärmbild-Authentication.png[/img]

Har någon på forumet råkat ut för någon liknande och/eller har någon förklaring? Jag är 100% säker på att jag inte satt något lösenord för att ge tillgång till skrivaren (jag är ensam om att ha tillgång till den), och även om jag av misstag skulle ha satt en borde ju i så fall skrivaren begära en autentisering vid varje utskriftstillfälle och inte bara vid (till synes) godtyckliga tillfällen.

Autentiseringen har i varje fall ingen koppling till den allmänna autentiseringen vid programinstallationer etc i Ubuntu, för *det* lösenordet fungerar inte i det här fallet.

För tydlighets skull: Det fungerar inte heller att lämna rutan blank och trycka på OK eller skriva in "none" i rutan.
Bilagor
Skärmbild-Authentication.png
Skärmbild-Authentication.png (14.45 KiB) Visad 7895 gånger
Användarvisningsbild
emmel55
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

Re: Skrivarproblem Samsung CLP-325

Inlägg av emmel55 »

Jag har inte råkat ut för något liknande. Funkar det att skriva in ditt root-lösenord?
Christian Johansson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Skrivarproblem Samsung CLP-325

Inlägg av Christian Johansson »

Sökte lite på nätet, hittade att för din skrivare så är default-användarnamnet "admin" och default-password "sec00000" (fem nollor) så du kan ju prova att skriva någon av dem.
Skriv svar

Återgå till "Kontor"