Jag har ett trådlöst nätverk med WEP kryptering som fungerar bra. Nu har jag fått en Switch från BBB för telefoni via bredband. Den fungerar med WPA kryptering vilket fungerar bra med Win XP. När jag ska koppla upp mig med Ubuntu måste jag skriva in "driver" . Jag vet inte vad jag ska skriva in.
Tacksam för tips.
Nu har jag titat på länken som du tipsade om men det fungerar inte hos mig. Jag hittar alla nätverk i närheten inklusive mitt eget vilket inte vederbörande gjorde. Mitt problem är vad som ska skrivas in under "driver" när jag har valt WPA kryptering. Väljer jag WEP är det inga problem förutom att min switch bra har stöd för WPA så jag kan bara välja det.
Någon som vet? Är det en drivrutin som krävs eller är det något annat?
Vill förtydliga mitt WPA problem som jag inte lyckats få grepp om med bifogad skärmdump. DDär det står "Use WPA" står det Driver. Där ska jag tydligen skriva in något. Frågan är vad? Annars verkar det som allt finns med. Någon som vet? När jag försöker koppla upp mig får jag ingen IP adress så något saknas tydligen.
[bifogad fil raderad av administratör]
Senast redigerad av 1 tomo53, redigerad totalt 4 gånger.
om du följer hela guiden som du fick länk till i det första svaret, så ska du få ett helt annat program till att hantera trådlösa nätverksanslutningar, och där behövde iaf inte jag skriva in någon 'driver'
Just nu sitter jag på ett annat nätverk så det kanske inte stämmer helt.
När det gäller den här guiden så har jag börjat men blev osäker på raden "Comment out everything other than “lo” entries in that file and save the file". Förstod inte innebörden som nybörjare man är. Läste någonstans att man skriver "#" för de rader det gäller. Är det korrekt?
Senast redigerad av 1 tomo53, redigerad totalt 7 gånger.
Själv tog jag den lätta vägen runt det problemet, har en Buffalo wlan-router som jag konffat med WPA. Både i Ubuntu och KUbuntu har jag fått WPA-stödet att fungera m.h.a. Network-Manager
Laptopen är en Toshiba Portégé M300 med intels 2200B/G-chip.
Kan nämnas ännu att jag har testat det här både med 6.06 och 6.10 versionerna. Kör med KUbuntu 6.06 nu på laptopen.