E-legitimation ICA-banken?
E-legitimation ICA-banken?
Hej!
Jag har sett att det redan finns minst en tråd om bank-id men jag har följt en massa instruktioner hit och dit och får ändå inte det att fungera. Därför frågar jag rakt ut:
Är det någon som lyckats få e-legitimation genom ica-banken att fungera?
Vore hemskt tacksam för instruktioner. Det är Telias e-leg (Net-ID?) som dom använder så det finns säkert andra banker som har liknande system.
Har suttit timmar även tidigare med detta och är väldigt less på krånglet. Vill eg bara kunna legitimera mig på Skatteverket - finns det något annat sätt jag som Ubuntu-användare kan göra detta om det inte går genom min bank?
Jag kör 12.04 o senaste FF.
TACK!
Jag har sett att det redan finns minst en tråd om bank-id men jag har följt en massa instruktioner hit och dit och får ändå inte det att fungera. Därför frågar jag rakt ut:
Är det någon som lyckats få e-legitimation genom ica-banken att fungera?
Vore hemskt tacksam för instruktioner. Det är Telias e-leg (Net-ID?) som dom använder så det finns säkert andra banker som har liknande system.
Har suttit timmar även tidigare med detta och är väldigt less på krånglet. Vill eg bara kunna legitimera mig på Skatteverket - finns det något annat sätt jag som Ubuntu-användare kan göra detta om det inte går genom min bank?
Jag kör 12.04 o senaste FF.
TACK!
- JoWa
- Global Moderator
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
Re: E-legitimation ICA-banken?
Hej,
ICA Banken erbjuder Telia E-legitimation. Programmet heter Net iD och fungerar utmärkt i Ubuntu. Finns 32- och 64-bit.
Vad har du problem med?
En ny version (6.0) är under utveckling och skall även fungera med Chrome.
ICA Banken erbjuder Telia E-legitimation. Programmet heter Net iD och fungerar utmärkt i Ubuntu. Finns 32- och 64-bit.
Vad har du problem med?
En ny version (6.0) är under utveckling och skall även fungera med Chrome.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Kör ICA-bankens e-leg sedan länge, vad är det som inte vill sig?
Hej!
Till att börja med så stöds ju officiellt (enligt ICA-bankens hemsida) endast 11.04 och 11.10 och Firefox 9 och 10 (sic). Jag använder 12.04 och FF14 (64-bitars system).
Om jag likväl följer instruktionerna och börjar med att försöka installera Net-id så kommer jag till en Telia-sida som säger Browser not supported.
Detta har jag kommit runt genom att använda user agent switcher så att min browser godkänns. Jag kan då ladda ned installationsfilerna och köra install i terminalen. Processen skall avslutas med att en websida öppnas i Firefox där man ska installera Net iD pkcs#11 module. Två knappar finns, install och uninstall. Men när jag trycker på install aktiveras bara knappen (orange ram runt) men ingenting händer (se bifogad screenshot). Det är så långt jag kommit, sen är jag fast.
Låter dock väldigt lovande att ni är flera som lyckats och dessutom utan problem. Vore guld värt om någon kunde vägleda mig ur detta problemet.
Till att börja med så stöds ju officiellt (enligt ICA-bankens hemsida) endast 11.04 och 11.10 och Firefox 9 och 10 (sic). Jag använder 12.04 och FF14 (64-bitars system).
Om jag likväl följer instruktionerna och börjar med att försöka installera Net-id så kommer jag till en Telia-sida som säger Browser not supported.
Detta har jag kommit runt genom att använda user agent switcher så att min browser godkänns. Jag kan då ladda ned installationsfilerna och köra install i terminalen. Processen skall avslutas med att en websida öppnas i Firefox där man ska installera Net iD pkcs#11 module. Två knappar finns, install och uninstall. Men när jag trycker på install aktiveras bara knappen (orange ram runt) men ingenting händer (se bifogad screenshot). Det är så långt jag kommit, sen är jag fast.
Låter dock väldigt lovande att ni är flera som lyckats och dessutom utan problem. Vore guld värt om någon kunde vägleda mig ur detta problemet.
- JoWa
- Global Moderator
- Kontakt:
Jo, Telia är hopplöst långsamma med att stödja nya webbläsarversioner. Firefox 13 är den senaste som stöds. Ett tag stöddes endast några föråldrade Ubuntu-versioner, men då skällde jag på dem, och sedan dess har det inte varit något problem. 
Kan du se Net iD i Inställningar > Avancerat > Kryptering > Säkerhetsenheter i Firefox?

Kan du se Net iD i Inställningar > Avancerat > Kryptering > Säkerhetsenheter i Firefox?
- Bilagor
-
- Fox14NetiD.png (33.8 KiB) Visad 9995 gånger
Ja, de lyckas alltid släppa stödet precis i samband med att en nyare version av FF släpps, och de nya versionerna installeras ju automatiskt i Ubuntu om man inte aktivt hindrar det så det verkar helt poänglöst. Har också varit i kontakt med dem flera ggr angående det.
Nej jag kan inte se Net iD under Säkerhetsenheter.
Nej jag kan inte se Net iD under Säkerhetsenheter.
- JoWa
- Global Moderator
- Kontakt:
Då är programmet kanske inte korrekt installerat. Följ denna instruktion för att avinstallera och installera Net iD. http://www.secmaker.com/assets/pdf/Neti ... x_v1.3.pdf
yes! Det funkade efter att jag avinstallerat och installerat om... Tack! Om du visste hur mycket jobb jag haft med detta innan...!
Tusen tack för hjälpen!
Tusen tack för hjälpen!
- JoWa
- Global Moderator
- Kontakt:
Fint att problemet löstes. 

-
Hej,
fungerar ICA-bankens e-legitimation även på 12.10 och firefox 17. Jag missyckades iaf. Har någon lyckats?
/P
fungerar ICA-bankens e-legitimation även på 12.10 och firefox 17. Jag missyckades iaf. Har någon lyckats?
/P
- JoWa
- Global Moderator
- Kontakt:
Ja, fungerar för mig (64-bit). Testa:
JoWa skrev:Då är programmet kanske inte korrekt installerat. Följ denna instruktion för att avinstallera och installera Net iD. http://www.secmaker.com/assets/pdf/Neti ... x_v1.3.pdf
-
[quote="JoWa"]Ja, fungerar för mig (64-bit). Testa:
Skiljer sig Linux mint något från Ubuntu som ändrar förutsättningarna för ICA-bankens/telias e-legitimation? Vi har en Xubuntu 12.10 dator i huset och en Linux Mint 14, båda med firefox 17. Jag ska testa och återkomma men jag tänkte att du kasnke redan visste svaret.
Skiljer sig Linux mint något från Ubuntu som ändrar förutsättningarna för ICA-bankens/telias e-legitimation? Vi har en Xubuntu 12.10 dator i huset och en Linux Mint 14, båda med firefox 17. Jag ska testa och återkomma men jag tänkte att du kasnke redan visste svaret.
-
Hmmm, Linux mint 14 och firefox 17 fungerar inte hos mig. Jag ska testa Xubuntu 12.10 också....
Skiljer sig Linux mint något från Ubuntu som ändrar förutsättningarna för ICA-bankens/telias e-legitimation? Vi har en Xubuntu 12.10 dator i huset och en Linux Mint 14, båda med firefox 17. Jag ska testa och återkomma men jag tänkte att du kasnke redan visste svaret.[/quote]
Skiljer sig Linux mint något från Ubuntu som ändrar förutsättningarna för ICA-bankens/telias e-legitimation? Vi har en Xubuntu 12.10 dator i huset och en Linux Mint 14, båda med firefox 17. Jag ska testa och återkomma men jag tänkte att du kasnke redan visste svaret.[/quote]
- JoWa
- Global Moderator
- Kontakt:
Det är väl ingen betydande teknisk skillnad mellan Ubuntu och Mint, men det är endast Ubuntu som Telia officiellt stöder:
https://cve.trust.telia.com/TeliaElegNG/NetId/Ditt operativsystem detekterades som Linux. Om du vet med dig att du använder Ubuntu kan du fortsätta. Telia ger ingen support för andra Linuxdistributioner.
-
Ingår Kubuntu/Xubuntu i Telias stöd eller gäller det endast Ubuntu?
JoWa skrev:Det är väl ingen betydande teknisk skillnad mellan Ubuntu och Mint, men det är endast Ubuntu som Telia officiellt stöder:https://cve.trust.telia.com/TeliaElegNG/NetId/Ditt operativsystem detekterades som Linux. Om du vet med dig att du använder Ubuntu kan du fortsätta. Telia ger ingen support för andra Linuxdistributioner.
- JoWa
- Global Moderator
- Kontakt:
De nämner endast Ubuntu, och jag har inte bättre förutsättningar än någon annan att tolka den uppgiften. 
Tekniskt sett skall det inte spela någon roll.

-
Ok, jag testar med Xubuntu, annars kryper jag tillbaka till Ubuntu

JoWa skrev:De nämner endast Ubuntu, och jag har inte bättre förutsättningar än någon annan att tolka den uppgiften.
- JoWa
- Global Moderator
- Kontakt:
Hehe. Lycka till. 
För övrigt är Net iD 6.0 kraftigt försenad. Den skulle ha släppts 26 oktober, men jag väntar fortfarande på en beta att testa. 6.0 skall fungera med Chrome.

För övrigt är Net iD 6.0 kraftigt försenad. Den skulle ha släppts 26 oktober, men jag väntar fortfarande på en beta att testa. 6.0 skall fungera med Chrome.

-
Ok, jag är troligen korkad
Jag har testat i Linux mint14 64-bit/FF17, Bodhi Linux 32-bit/FF, Xubuntu 12.10 64-bit/FF16.0.1 samt nu slutligen Ubuntu 12.10 64-bit/FF16.0.1.
Jag kommer likt tidigare personer inte förbi installationen av netid. När jag trycker på knappen "install" händer ingenting. Jag har instalerat och avinstallerat flera gånger utan att komma förbi installationen.
Tips tages tacksamt emot.
/P

Jag har testat i Linux mint14 64-bit/FF17, Bodhi Linux 32-bit/FF, Xubuntu 12.10 64-bit/FF16.0.1 samt nu slutligen Ubuntu 12.10 64-bit/FF16.0.1.
Jag kommer likt tidigare personer inte förbi installationen av netid. När jag trycker på knappen "install" händer ingenting. Jag har instalerat och avinstallerat flera gånger utan att komma förbi installationen.
Tips tages tacksamt emot.
/P
-
Går jag in via:
file:///etc/iid/admin/settings.html
och trycker på installera, ändras modulens status till "Net iD pkcs#11 modul för Firefox är installerad, använd knappen nedan för att avinstallera modulen."
men när jag uppdaterar sidan anges åter "Nuvarande installationsstatus för Net iD PKCS#11 modul för Firefox är okänd, använd knapparna nedan för att installera eller avinstallera modulen."
Kan man lägga modulen på rätt plats själv?
file:///etc/iid/admin/settings.html
och trycker på installera, ändras modulens status till "Net iD pkcs#11 modul för Firefox är installerad, använd knappen nedan för att avinstallera modulen."
men när jag uppdaterar sidan anges åter "Nuvarande installationsstatus för Net iD PKCS#11 modul för Firefox är okänd, använd knapparna nedan för att installera eller avinstallera modulen."
Kan man lägga modulen på rätt plats själv?