Kan inte någonstans vad jag sett välja 4G, utan bara:
Valfri
3G (UMTS/HSPA)
2G (GPRS/EDGE)
Föredra 3G (UMTS/HSPA)
Föredra 2G (GPRS/EDGE)
Bara "Valfri" som fungera.
Hur gör jag för att få 4G att fungera?
Tack på förhand.
Ubuntu 12.04, Telia 4G, Huawei
-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Re: Ubuntu 12.04, Telia 4G, Huawei
Var får du de valen någonstans, har du någon extern programvara för uppkoppling? Jag kör Huawaimodemet direkt i network-manager på både 12.04 och 12.10 och den fungerar utan problem och växlar snällt själv mellan 4G/3G/2G beroende på täckning utan problem. Fungerar även samtidigt som USB-minne med minneskort i.
Oj det var länge sedan!
Har inte använt det på länge nu men provade precis och jämförde med min Note 2.
Inställningen finns på kubuntu åtminstone, under där man skriver in "APN". Det står "typ".
Hittar fortfarande bara de inställningsmöjligheterna som innan, alltså inte 4G.
Resultatet på bredbandkollen på kubuntumaskinen blev:
Ned: 2,71 MBits/sek
Upp: 1,04 MBits/sek
Med note 2:
Ned: 27,618 MBits/sek
Upp: 7,313 MBits/sek
Mätt på samma plats direkt efter vartannat. Det står under anslutning "UMTS" med.
Var kan jag ställa det på 4g?
Har inte använt det på länge nu men provade precis och jämförde med min Note 2.
Inställningen finns på kubuntu åtminstone, under där man skriver in "APN". Det står "typ".
Hittar fortfarande bara de inställningsmöjligheterna som innan, alltså inte 4G.
Resultatet på bredbandkollen på kubuntumaskinen blev:
Ned: 2,71 MBits/sek
Upp: 1,04 MBits/sek
Med note 2:
Ned: 27,618 MBits/sek
Upp: 7,313 MBits/sek
Mätt på samma plats direkt efter vartannat. Det står under anslutning "UMTS" med.
Var kan jag ställa det på 4g?
Testade på en windows 7 maskin med. Det fungerat bara med 3g där med så nu ligger det ett mail hos supporten på telia.
Har nu haft chatt med supporten på telia.
Fick ny programvara skickat till mig. Installerade den på win maskinen och sen gick det välja 4g. Innan stod det "endast 3g" nedtonat så man inte kunde ändra. Men nu gick det ändra till 4g. Att det nu går på 4g ser jag på täckningen. Har full täckning på 4g nämligen men bara dålig på 3g. Svarstiden blev mycket bättre med.
Tyvärr ökade inte hastigheten något nämnvärt. 5-7 MBits/s ned och 0,8-1 MBits/s upp. Detta samtidigt som telefonen ger 25-36 MBits/s ned och 10-12 MBits/s upp.
Tror att det abonnemanget, "bredband plus", är så pass strypt helt enkelt. De kör en fuling för att det är så billigt tillsammans med fast bredband.
Troligtvis har jag således haft 4g på kubuntu-/ubuntu-maskinen hela tiden. Antar det iaf eftersom det enda jag gjorde nu var att byta programvaran "Mobile Broadband".
Kommentar någon?
Ska man nöja sig med detta?
Era slutsatser?
Tänkte på en sak till förresten. Hastigheten jag uppmätte är densamma som med mitt fasta internet här. Kan det ha ett samband? Stryper de det till den hastigheten man har fast tror ni?
Att ha fast hos dem är en förutsättning för att få teckna mobilt bredband plus för 100kr/mån.
Fick ny programvara skickat till mig. Installerade den på win maskinen och sen gick det välja 4g. Innan stod det "endast 3g" nedtonat så man inte kunde ändra. Men nu gick det ändra till 4g. Att det nu går på 4g ser jag på täckningen. Har full täckning på 4g nämligen men bara dålig på 3g. Svarstiden blev mycket bättre med.
Tyvärr ökade inte hastigheten något nämnvärt. 5-7 MBits/s ned och 0,8-1 MBits/s upp. Detta samtidigt som telefonen ger 25-36 MBits/s ned och 10-12 MBits/s upp.
Tror att det abonnemanget, "bredband plus", är så pass strypt helt enkelt. De kör en fuling för att det är så billigt tillsammans med fast bredband.
Troligtvis har jag således haft 4g på kubuntu-/ubuntu-maskinen hela tiden. Antar det iaf eftersom det enda jag gjorde nu var att byta programvaran "Mobile Broadband".
Kommentar någon?
Ska man nöja sig med detta?
Era slutsatser?
Tänkte på en sak till förresten. Hastigheten jag uppmätte är densamma som med mitt fasta internet här. Kan det ha ett samband? Stryper de det till den hastigheten man har fast tror ni?
Att ha fast hos dem är en förutsättning för att få teckna mobilt bredband plus för 100kr/mån.
Ny info igen:)
Nu är hastigheten hög med. Vet ej varför.
Lika snabb som mpbilen nu. De måste ha ändrat nått hos telia efter vårt samtal.
Funkar fint på min kubuntu ḿaskin med. Det står UMTS men snabbt går det.
Problemet löst.
Nu är hastigheten hög med. Vet ej varför.
Lika snabb som mpbilen nu. De måste ha ändrat nått hos telia efter vårt samtal.
Funkar fint på min kubuntu ḿaskin med. Det står UMTS men snabbt går det.
Problemet löst.