HowTo Bluetooth - mus och tangentbord

Här kan du dela med dig av dina bästa tips och knep.
Kategoriregler
Här ligger de utförliga instruktionerna vi kan tänkas behöva. Leta här om du tex behöver installera nåt program eller sätta upp någon funktion. Starta inte trådar utan att ha ett svar.
MaSa1976
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

HowTo Bluetooth - mus och tangentbord

Inlägg av MaSa1976 »

Hur du gör för att få igång Logitech MX5000 Bluetooth i Ubuntu. Antar att det funkar med andra Bluetooth kombinationer också. Jag hade mitt MX5000 inkopplat och även ett annat på PS2 kontakten för att kunna skriva.

1.Börja med att öppna en Terminal. ”Program-->Tillbehör-->Terminal”.

2.Skriv ”sudo apt-get install bluez-utils” för att installera nödvändiga paket.

3.Skriv ”hcitool scan” och tryck på aktiveringen på tangentbordet och sedan Enter. Efter en stund så ska det komma upp en MAC adress ”aa:bb:cc:dd:ee:ff” där bokstäverna är siffror och bokstäver. Gör likadant med musen så får du upp en MAC adress för den också.

4.Skriv ”sudo cp /etc/default/bluez-utils  /etc/default/bluez-utils_backup” tryck Enter.

5.Skriv ”sudo nano /etc/default/bluez-utils” tryck Enter.

6.Titta efter ”HIDD_ENABLE=0”, ändra den till ”HIDD_ENABLE=1”.

7.I samma fil finns det ”HIDD_OPTIONS=”--master –server” ändra denna så det blir så här:
”HIDD_OPTIONS=”--connect aa:bb:cc:dd:ee:ff --connect aa:bb:cc:dd:ee:ff --server” , OBS! Där aa:bb:cc:dd:ee:ff står ska du skriva in MAC adresserna som du fick när du körde punkt 3.

8.Spara filen genom att trycka CTRL+O, tryck Enter.

9.Skriv sedan i terminalen ”echo hidp | sudo tee -a /etc/modules”.

10.Klart.

Skulle inte enheterna funka när du startar om så gå in på ”System-->Administration-->Tjänster”, då kommer det upp en ruta med Tjänstinställningar. Där bockar du ur ”Bluetooth-enhetshanterare (bluetooth)”. Starta om och det ska fungera. Hoppas denna kan hjälpa någon, om du får problem eller inte förstår så hör av dig så ska jag hjälpa dig. //Mathias
Senast redigerad av 1 MaSa1976, redigerad totalt 12 gånger.
Mathias Saxin
Allden

SV: HowTo Bluetooth

Inlägg av Allden »

Jag försökte med detta men efter att ha skrivit sudo cp/etc/default/bluez-utils /etc/default/bluez-utils_backup
så står det command not found? vad är fel?

Mvh,Peter
Okänd

Inlägg av Okänd »

Det måste vara mellanslag mellan cp och /etc/
Allden

Inlägg av Allden »

Tack! märks det att jag inte sysslat så mkt med detta ännu  :P
Okänd

Inlägg av Okänd »

Jag gjorde samma fel inte bara en gång  ;) ;) ;) ;)
Allden

Inlägg av Allden »

Jag har redan testat detta (med mellanslag) och då står det typ cannot stat.... no such file or directory?? jag hittar bara en fil som heter bluez-utils.save och en som heter bluetooth. What to do?
MaSa1976
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av MaSa1976 »

Prova att hoppa över "/etc/default/bluez-utils_backup".
Det kan funka det med. Gjorde det för mig på en annan dator.
//Mathias
Mathias Saxin
Användarvisningsbild
HellRat

...

Inlägg av HellRat »

Till den som har en toshiba-burk och har problem med bluetooth...

Jag hade massor av problem med blåtanden på min toshiba och insåg till slut att man kunde använda toshset för att sätta på det.

sudo toshset -bluetooth on

så kommer det igång.  Bra att veta om man missat det.. jag fick leta lääääänge för att hitta det här. =)

Man kan ställa in en massa andra balla grejer med toshset oxå, jag har för mig att man får en lista om man bara skriver toshset.
Max 350; tecken återstår: 321
Christian Johansson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Christian Johansson »

Hmm, jag förstår mig inte riktigt på det här. Jag skrev först följande i Terminalen för att göra inquiry på Bluetooth-enheter:

hcitool scan

Då dök BD-adressen för min mobiltelefon och dess namn upp (det heter BD-adress och inte MAC-adress för Bluetooth-enheter). Sedan skrev jag:

sudo hidd --connect BD-adress

där BD-adressen är den adress som dök upp när jag tidigare scannade. Då får jag en fråga på telefonen om jag vill tillåta fjärrstyrning. Jag svarar ja och på telefonen dyker det upp en meny som heter "Fjärrstyrning" med alternativen Desktop, MediaPlayer och Presenter. Klickar jag på dessa får jag upp en fjärrkontroll på telefonens skärm. Jag har märkt att om jag har Rhythmbox igång på datorn och trycker på Play på MediaPlayer-fjärrkontrollen på telefonen så får jag upp ett fönster på datorn som ber mig skriva in en URL till en podcast.

Hmmm, det var inte riktigt detta jag var ute efter. Jag vill överföra filer mellan datorn och mobiltelefonen, inte fjärrstyra datorn med mobiltelefonen.
rasake
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

SV: HowTo Bluetooth - mus och tangentbord

Inlägg av rasake »

/etc/default/bluez-utils finns inte heller på min dator... men en som heter "bluetooth" istället... den funkar lika dant, ändra det som ska ändras i den, och så funkar det... tog mig 2 veckor att räkna ut:P
:P
Skriv svar

Återgå till "Guider"