Jag har wifi.
Jag bor i Frankrike och är därför mera beroende av dator
för att kunna titta på TV.
I köket har en liten EEE box.
Uppe i rummet, en vanlig stor stationär som kostat 7000. Det är alltså en hyfsat kraftfull dator.
Nu har jag köpt en platta, samsung 10 inches.
Den lilla EEE:n och padden är ju av förklarliga skäl otroligt långsamma jämfört med den stora. Detta fick mig att tänka. Skulle det inte vara möjligt att strömma bild till en touchscreen från datorn i ena riktningen och mus och tangentbord i andra riktningen ?
Om datorn då var centralt placerad skulle man ju kunna utnyttja kraften i en stor dator och ändå sitta ute med en "pad".
Är detta en helt idiotisk tanke?
Köpt samsung tablet och började tänka
- fd.svensson
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: Köpt samsung tablet och började tänka
Jag är helt rudis på sånt här men har läst att många gör något åt det hållet.
Min ekonomi tillåter bara en dator så jag lägger inte det på minnet, men många av de större engelskspråkiga sidorna pratar om det.
Skulle nog börja på xda eller techrepublik.
Min ekonomi tillåter bara en dator så jag lägger inte det på minnet, men många av de större engelskspråkiga sidorna pratar om det.
Skulle nog börja på xda eller techrepublik.

-
Re: Köpt samsung tablet och började tänka
Det låter som tunna klienter helt enkelt. Om du har linux i EEEn har du redan en X-terminal i den. Använd ssh -Y lasse@stordator i den lilla enheten och starta program i stordatorn. Programmet körs i stordatorn men har fönster, tangentbord och mus i EEEn. Jag tror Android också har möjlighet att användas som X-terminal (används i exempel där man kör Ubuntu inbäddat i Android). Det är ett bra sätt om man vill köra cpu-tunga program snappt på EEEn eller Padden. (Med reservation för att programmen på stordatorn inte är anpassade för touch-gränssnitt, så de kan bli pilliga att köra på Padden.)lasseroth skrev: Den lilla EEE:n och padden är ju av förklarliga skäl otroligt långsamma jämfört med den stora. Detta fick mig att tänka. Skulle det inte vara möjligt att strömma bild till en touchscreen från datorn i ena riktningen och mus och tangentbord i andra riktningen ?
Om datorn då var centralt placerad skulle man ju kunna utnyttja kraften i en stor dator och ändå sitta ute med en "pad".
Men, video och ljud krånglar till det, om du ska se film. Det är inte säkert att man får bättre videobild via en X-terminal. Videon ska överföras trådlöst. Om bandbredden är begränsad måste den komprimmeras, och dekomprimmeringen i EEEn ta mycket cpu, eller så får man sämre bildkvalite. X sätter nog begränsningar hur videon kan komprimmeras. Ljud tror jag inte ens följer med X-protokollet.
För video kanske man får strunta i X och i stället använda den mediaspelare som finns på den lilla enheten, men anpassa strömmen till den så att den har precis rätt upplösning och en kodning som går snabbt att avkoda (tror MPEG4 ASP (xvid/divx) är snällare mot cpu:n än MPEG4 AVC (H.264)). Så kanske ha en video-server på stordatorn som kodar om strömmen till en upplösning och kodning som passar den lilla enheten. Men, video-servrar vet jag inget om.