UbuntuAccount skrev:
Jag smågrejade lite på Xfce och råkade ta bort den undre panelen (eller är det en Launcher?)
Hur får jag tillbaka den? Har letat och letat men kan inte hitta en enda lösning.
Det enklaste är att du får lägga till den igen själv. I den panel som är kvar, högerklicka och välj
Panel>Customize panel (Panel>Anpassa panel). I den dialog som dyker upp, välj
Plus (Lägg till panel) (den kommer att kallas "Panel 2" el "Panel 3", välj
Automatic length (Automatisk längd). Sätt
Size (storlek) till 46 om den är för smal. Bocka för
Automatic hide (Automatisk dölj) om det ska vara exakt som från början. Gå till flik
Appearance och sätt
Alpha (Ogenomskinlighet) till 15%.
Nu har du en nedre panel som från början, men den är tom.
Gå till flik
Items och börja lägga till saker du vill ha i panelen. Lägg till verje item med
Plus och flytta omkring items med Upp- och Ner-knapparna. Först och sist ska vara en item
Separator med
Style Transparant och
Expand. Mellan dessa ska vara en item
Show Desktop (Visa skrivbord), flera stycken olika
Launcer (Programstartare),
Directory Menu (Mappmeny) och
Trash Applet (Papperskorg). Det är lite pill att lägga till alla laucher och att beskriva exakt vad de innehöll i original. Ett sätt är att skapa en ny användare och se hur det blir för den, anteckna alla launcher, och definiera upp dem för dej.
Ett annat sätt skulle kunna vara att kopiera inställningarna för defaultpanelerna från /etc/xdg/xfce4/panel/ till ~/.config/xfce4/panel, men det har jag inte testat. Om du vill prova det, ta bort alla filer i ~/.config/xfce4/panel/ och kopiera in nya filer från /etc/xdg/xfce4/panel/ . I så fall struntar du i allt som står i föregående stycken. Själva kopieringen kanske måste göras i felsäkert läge, men har som sagt inte provat.
(EDIT: Kolla först att den verkligen är borta och inte bara dold. Finns bara "Panel 1", eller finns både "Panel 1" och "Panel 2"?)