Behålla unity sökfunktion samtidigt med de gamla menyerna
Behålla unity sökfunktion samtidigt med de gamla menyerna
Jag kommer snart att installera 12.04 och kommer nog att lägga till gnome classic för jag är inte helt bekväm med det nya utseendet. Däremot tycker jag att unitys sökfunktion är en bra sak. Problemet är att jag tycker det vore bäst med fler vägar till att öppna program. Finns det något sätt att kombinera de bästa av två världar? 

Re: Behålla unity sökfunktion samtidigt med de gamla menyern
Det finns ett program som heter Cardapio som du kan använda som ett komplement till Unity. Jag har skrivit en liten guide:Ainigma skrev:Jag kommer snart att installera 12.04 och kommer nog att lägga till gnome classic för jag är inte helt bekväm med det nya utseendet. Däremot tycker jag att unitys sökfunktion är en bra sak. Problemet är att jag tycker det vore bäst med fler vägar till att öppna program. Finns det något sätt att kombinera de bästa av två världar?
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=55263
Cardapio ser ut och fungerar som gamla gnomemenyn men lägger sig som ett öppet fönster istället för att sitta fast i panelen. Själv använder jag inte Cardapio längre eftersom jag tycker Unity är så bra, men det kan dock som sagt vara ett bra komplement tills man vänjer sig vid Unity.
- Ganymedes
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Jag tycker "Gnome-Do" fungerar alldeles utmärkt för att söka och öppna program, mappar, filer mm. Finns i förrådet.
Kod: Markera allt
sudo apt-get install gnome-do
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ett alternativ kan vara Xubuntu med Synapse. Synapse startar program som i Unity. Man har kvar paneler och menyer och XFCE är lättare än Gnome. Nackdelen är att man förlorar litet ögongodis.
Om Synapse: http://www.omgubuntu.co.uk/2010/11/syna ... ew-ubuntu/
Det finns ett extraförråd med nyaste versionen: https://launchpad.net/~synapse-core/+archive/ppa/
Om Synapse: http://www.omgubuntu.co.uk/2010/11/syna ... ew-ubuntu/
Det finns ett extraförråd med nyaste versionen: https://launchpad.net/~synapse-core/+archive/ppa/
Så du kör med gnome classic eller gnome3 ?Ganymedes skrev:Jag tycker "Gnome-Do" fungerar alldeles utmärkt för att söka och öppna program, mappar, filer mm. Finns i förrådet.
Kod: Markera allt
sudo apt-get install gnome-do
[/quote]
Det finns ett program som heter Cardapio som du kan använda som ett komplement till Unity. Jag har skrivit en liten guide:
Cardapio ser ut och fungerar som gamla gnomemenyn men lägger sig som ett öppet fönster istället för att sitta fast i panelen. Själv använder jag inte Cardapio längre eftersom jag tycker Unity är så bra, men det kan dock som sagt vara ett bra komplement tills man vänjer sig vid Unity.[/quote]
Har installerat det och det är bra, ett problem är dock att det försvinner så fort man tryckt på någon av dess ikoner.
Det finns ett program som heter Cardapio som du kan använda som ett komplement till Unity. Jag har skrivit en liten guide:
Cardapio ser ut och fungerar som gamla gnomemenyn men lägger sig som ett öppet fönster istället för att sitta fast i panelen. Själv använder jag inte Cardapio längre eftersom jag tycker Unity är så bra, men det kan dock som sagt vara ett bra komplement tills man vänjer sig vid Unity.[/quote]
Har installerat det och det är bra, ett problem är dock att det försvinner så fort man tryckt på någon av dess ikoner.
- Ganymedes
Gnome3 med Unity, men det fungerar även i Gnome classic. Känns oftast smidigare och snabbare än Dash. Använder även Gnome-do i Lubuntu. I Lubuntu har man inte samma möjlighet att ändra utseendet men det fungerar precis lika bra.Ainigma skrev:
Så du kör med gnome classic eller gnome3 ?
Högerklicka på ikonen när du har den i programstartaren och välj "Lås till programstartaren", så har du den alltid tillgänglig.Ainigma skrev:
StefanB skrev:Högerklicka på ikonen när du har den i programstartaren och välj "Lås till programstartaren", så har du den alltid tillgänglig.Ainigma skrev:
Du menar när den syns i unitys sökfunktion (dash)? När jag högerklickar så startar programmet bara. Jag får inte upp någon meny där det står "Lås till programstartaren" Inte heller får jag det om jag högerklickar på det när det är öppnat.

-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
När programmet är öppnat så borde det dyka upp en ikon för programmet i programlisten till vänster på skärmen. Högerklicka på den ikonen och välj "Lås till programstartaren". (Ett annat alternativ är för övrigt att när du har hittat programmet i dash så kan du hålla Ctrl nedtryckt och dra och släppa programmet till programlisten.)Ainigma skrev: ...
Du menar när den syns i unitys sökfunktion (dash)? När jag högerklickar så startar programmet bara. Jag får inte upp någon meny där det står "Lås till programstartaren" Inte heller får jag det om jag högerklickar på det när det är öppnat.
Det lägger sig inte automatiskt i listen men nu har jag dragit och släppt det där. Finns det något sätt och göra så att det alltid finns där automatiskt som en standard ikon?Christian Johansson skrev:När programmet är öppnat så borde det dyka upp en ikon för programmet i programlisten till vänster på skärmen. Högerklicka på den ikonen och välj "Lås till programstartaren". (Ett annat alternativ är för övrigt att när du har hittat programmet i dash så kan du hålla Ctrl nedtryckt och dra och släppa programmet till programlisten.)Ainigma skrev: ...
Ganymedes skrev:Gnome3 med Unity, men det fungerar även i Gnome classic. Känns oftast smidigare och snabbare än Dash. Använder även Gnome-do i Lubuntu. I Lubuntu har man inte samma möjlighet att ändra utseendet men det fungerar precis lika bra.Ainigma skrev:
Så du kör med gnome classic eller gnome3 ?
Kan man köra Gnome3 *med* Unity?! Är inte det två uteslutande skrivbordsmiljöer?
-
Nej, Unity använder Gnome 3. Även Gnome Classic i 12.04 använder Gnome 3 (även om det är gjort för att likna Gnome 2-miljön i 10.04). Jag är inte 100 % insatt i hur det fungerar så någon annan än jag kan säkert förklara det här bättre.Ainigma skrev: ...
Kan man köra Gnome3 *med* Unity?! Är inte det två uteslutande skrivbordsmiljöer?
- Ganymedes
Se svar här ovan. Det är Unity jag menar, och det borde väl fungera i "Gnome-Shell" också vad jag förstår.Ainigma skrev:
-
Konstigt, det borde dyka upp en ikon automatiskt i listen när programmet är öppet men sedan försvinna igen när du stänger programmet ... såvida du inte "låser programmet till programstartaren" för då ska det finnas en ikon för programmet i listen alltid, även när programmet är stängt.Ainigma skrev: ...
Det lägger sig inte automatiskt i listen men nu har jag dragit och släppt det där. Finns det något sätt och göra så att det alltid finns där automatiskt som en standard ikon?