Routern har tappat hastighet

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Användarvisningsbild
pettan_69
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Routern har tappat hastighet

Inlägg av pettan_69 »

Hej,

Jag har en D-LINK DIR-615 som jag kört med i ca två år.
På denna sitter ytterligare en DIR-615 som jag kopplat in till övervåningen på huset. Routern sitter på Telia ADSL 12-24 MBit och allt har fungerat bra under lång tid.
Tidigare när jag mätt med TP-test så har jag fått ut ca 11-12MBit från routern mot Internet.

Det skumma är att jag nu bara får 6-8 MBit över routern, men kopplar jag min dator direkt till ADSL modemet ligger själva ADSL leveransen på exakt 12 MBit.

Kan en router bli slö över tid? Jag har gjort reboot på routern och har testat att byta kabel, samt ta ut alla anda nätverkskablar.
Nej, jag kör inte mätningen över WLAN......

Jag har lite port forwarding till lite små Linux servrar, men dessa har jag stängt av medans jag mäter.

Någon som har någon ide om varför hastigheten är så låg över routern?

Om inte jag får fart på min router igen, vilken rekommenderas för bra hastighet och bra konfigureringsmöjligheter?

Tack!
ycc
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Re: Routern har tappat hastighet

Inlägg av ycc »

Jag har inget bra svar. Jag skriver ändå ner ett par synpunkter som jag ber att du bara tar för vad de kan vara värda.
1. Vid skumma nätverks-problem kan man ibland prova att ändra MTU
2. Har man två routrar i serie kan man ta bort NAT på en inre routern. Vad jag vet ;) påverkar inte detta säkerheten i systemet nämnvärt.
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"