Nyss installerat Google Chrome - Flash existerar inte.

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Heretic

Nyss installerat Google Chrome - Flash existerar inte.

Inlägg av Heretic »

Har nyss installerat google chrome och pluginprogrammet shockwave flash finns inte.
Någon som kan vara bussig och skicka pluginprogram till mej från chrome? :) Jag har testat exakt ALLT!

Inget fungerar.
Installerar jag flash så fungerar inte youtube.

Dock tror jag att det har med att hemsidorna känner inte av att jag har flash.
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Nyss installerat Google Chrome - Flash existerar inte.

Inlägg av ubot »

Flash ingår som standard i Chrome. Installerar du Chrome så får du Flash "på köpet". Du ska inte behöva installera Flash separat. Om du däremot menar att du använder Open Source-varianten Chromium (eller Firefox) så kanske du måste installera Flash med kommanot:

Kod: Markera allt

sudo apt-get install flashplugin-installer
Starta därefter om webbläsaren. Om det inte fungerar då så är det något som är riktigt fel.

Är du samma person som dodel i IRC-kanalen #ubuntu-se på freenode?
Användarvisningsbild
Svento
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Svento »

Fungerar det i Firefox? För mig fungerar inte Flash nånstans, jag kan bara se sånt som kan visas med HTML5.
ubot

Inlägg av ubot »

Svento skrev:Fungerar det i Firefox? För mig fungerar inte Flash nånstans, jag kan bara se sånt som kan visas med HTML5.
Fungerar inte Flash i Chrome? Googles webbläsare Chrome har Flash inbyggt och använder alltså inte samma Fash-version som Firefox och Chromium använder när du installerar flashplugin-installer.

Punkt 8 "8. Grab Google Chrome (Or Flash)" här: http://www.omgubuntu.co.uk/2012/04/10-t ... untu-12-04

Chrome är som det verkar enda alternativet för att i fortsättningen ha senaste versionen av Flash i Linux: http://www.omgubuntu.co.uk/2012/02/adob ... -on-linux/
Dock så kommer Adobe att fortsätta släppa säkerhetsuppdateringar till Flash för Firefox i 5(?) år till så om man nöjer sig med en äldre version av Flash så kommer Firefox att fungera med Flash även kommande åren.
Adobe will no longer provide new releases of Flash Player for Linux after version 11.2, the company has today announced.
Det här är ju nackdelen med att förlita sig på proprietär programvara. Programvaran fungerar så länge företaget bakom programmet fortsätter att utveckla programmet. Källkoden är inte öppen och den dagen företaget väljer att sluta utveckla programmet så har ingen annan möjlighet att ta över utvecklingsarbetet. Anledningen till att Adobe överger Flash i Linux (och med tiden i Windows) är ju att HTML5 förväntas ta över Flash roll på nätet.
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

När jag försöker spela Flash-filer i Chrome eller Chromium får jag bara se en död pusselbit och ett meddelande om att pluginet har kraschat.
ubot

Inlägg av ubot »

Testa att ominstallera Chrome.
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Ja... Jag avinstallerade och ominstallerade allt man kan tänka sig, och inget löste problemet. När jag nu satte in hårddisken i en annan dator så fungerar det helt plötsligt problemfritt.
ubot

Inlägg av ubot »

Svento skrev:Ja... Jag avinstallerade och ominstallerade allt man kan tänka sig, och inget löste problemet. När jag nu satte in hårddisken i en annan dator så fungerar det helt plötsligt problemfritt.
Det här får mig att misstänka grafikkortet eller drivrutinen till grafikkortet i den gamla datorn där Flash inte fungerar. Du använder alltså exakt samma Ubuntu-system och hårddisk på en annan dator och då fungerar Flash? Eller har jag missuppfattat dig?
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"