Flash

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Användarvisningsbild
Svento
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Flash

Inlägg av Svento »

Enligt den sidan är HTML5 aktiverat precis som jag trodde.

Det där med att högerklicka på Flash-filen fattar jag ingenting av. Var ska jag högerklicka? Jag prövar i bildrutan där filmen borde visas men jag får inte upp det alternativet.
ÅkeB

Inlägg av ÅkeB »

Svento skrev:Enligt den sidan är HTML5 aktiverat precis som jag trodde.

Det där med att högerklicka på Flash-filen fattar jag ingenting av. Var ska jag högerklicka? Jag prövar i bildrutan där filmen borde visas men jag får inte upp det alternativet.
Just så, högerklicka i bildrutan. Men om det är så att uppspelningen inte alls fungerar för dig så är det möjligt att det inte heller går att komma åt inställningarna för Flash player; jag tror att det måste finnas en aktiv fil i bildrutan för att inställningarna skall synas.
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Jag väljer ett klipp som går att spela upp, men jag får fortfarande inte upp alternativet Inställningar.
Christian Johansson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Christian Johansson »

Svento skrev:Jag väljer ett klipp som går att spela upp, men jag får fortfarande inte upp alternativet Inställningar.
Om du har aktiverat HTML5 för Youtube så kan du ju inte få upp flash-inställningar genom att högerklicka på en Youtube-video för då är det inte flash som används utan HTML5 (i alla fall för de allra flesta Youtube-videor). Du får antingen ändra tillbaka till flash först eller gå till någon annan sida än Youtube som visar flash, t.ex. ett flash-spel.
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Det spelar ingen roll hur jag gör, om HTML5 är aktiverat eller inte. Jag får inte upp nån meny där Inställningar finns som alternativ.

Många klipp kan jag se, jag antar att det är dom som visas med HTML5, andra går inte att se, och det borde väl vara dom som kräver Flash.
Antec

Inlägg av Antec »

Hej, varför det fungerar i Chrome beror på att där ingår det flash redan och man behöver alltså inte bry sig mer just med den webbläsaren. Varför inte flashen fungerar med t.ex Firefox eller Chromium beror på att dom använder samma flash, för att flash ska fungera med Firefox och chromium så måste man installera den alternativt installera om flashen, det är inte ovanligt att just installation/uppdateringen av flash går åt pipsvängen. Blir det fel vid installation/uppdatering så fungerar naturligtvis inte flash i dom berörda webbläsare. Vad göra då, installera om flash brukar få det att fungera.
Starta Synaptic och sök på flashplugin-installer den är förmodligen markerad som redan installerad högerklicka på den och välj markera för ominstallation prova det, det brukar fungera med ett försök, i vissa fall räcker det inte med ett försök utan man kan få göra om det tills det fungerar. :)

Edit: Glömde säga att med Chromium kan du inte högerklicka på flash-filmen/objektet för flash-inställningar eller att få versions-fakta om vilken flash som körs. :)
Skriv svar

Återgå till "Internet"