Fryslagg
Fryslagg
Jag vet att det är otroligt svårt att hjälpa med ett så ospecificerat problem, men jag har Ubuntu Edgy sedan några dagar tillbaka, och jag får hela tiden fryslagg, kan hända när jag surfar på internet, bläddrar i mappar eller har många applicationer öppna. Då fryses bilden några sekunder så man inte kan klicka på någonting, sedan går det över. Vad kan detta vara för problem.
Har en Laptop med 1gig ram, 100gig hdd, nvidia graffe, 1.5ghz.
Har en Laptop med 1gig ram, 100gig hdd, nvidia graffe, 1.5ghz.
SV: Fryslagg
Det blir svårt men för att börja med, prova följande i terminalen,
alltså varje rad för sig, följd av ENTER:
och sen
och därefter:
Ibland finns det "paketrester" någonstans som gör att datorn inte"vet" vad som gäller

Vad gjorde du sist ? Nyinstallation av program?
/Peter
alltså varje rad för sig, följd av ENTER:
Kod: Markera allt
sudo apt-get install -f
sudo dpkg --configure -a
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
sudo apt-get dist-upgrade

Vad gjorde du sist ? Nyinstallation av program?
/Peter
sudo apt-get install -f -> ledde till:
sudo apt-get dist-upgrade -> ingenting.
Nu när jag skriver in sudo apt-get install -f så står det ;
Jag vet inte riktigt vad det betyder, men jag har fortfarande fryslagg i FireFox tex, bilden hängde sig nyss i 8 sek.
Sedan när jag skrev in sudo apt-get upgrade så uppdaterade den en massa saker, VLC bland annat.The following packages were automatically installed and are no longer required:
libxml-libxml-common-perl libcrypt-ssleay-perl libxml-namespacesupport-perl
libgtk2-trayicon-perl libxml-libxml-perl libcrypt-blowfish-perl
libxml-sax-perl libxml-simple-perl libfreezethaw-perl
Use 'apt-get autoremove' to remove them.
0 upgraded, 0 newly installed, 0 to remove and 7 not upgraded.
sudo apt-get dist-upgrade -> ingenting.
Nu när jag skriver in sudo apt-get install -f så står det ;
0 upgraded, 0 newly installed, 0 to remove and 0 not upgraded
Jag vet inte riktigt vad det betyder, men jag har fortfarande fryslagg i FireFox tex, bilden hängde sig nyss i 8 sek.
Om du försöker ta bort alla cookies i firefox under Redigiera>Inställningar>Sekretess>Visa kakorna ?
Detta löste många problem förrut......
Detta löste många problem förrut......
Raderat kakorna, får se om det bilr någon skillnad. Apropå paketreter så var det en del uppdateringar, vid systemuppdateringen som kommer upp 5 min efter nyinstallation av ubuntu, som inte laddades ner. Det var säjer 140 uppdateringar som jag gjorde i början, och jag fick felmeddelande mer än en gång när jag laddat färdigt en uppdaterining, och då valde jag ignorera.
Kommer dock inte ihåg vid vilka paket som jag fick felmeddelande.
Kommer dock inte ihåg vid vilka paket som jag fick felmeddelande.
Oj, där har du kanske missat någonting

Kommer på en sak till, Proffe
Om du går in under System>Administration>Uppdateringshanteraren kan du kontrollera om det finns
uppdateringar som du inte fick hem.
Ibland tappar man kontakt till förråd-servern och då blir det felmeddelanden..
Jag rekommenderar att du ta hem allt som finns.
Om du går in under System>Administration>Uppdateringshanteraren kan du kontrollera om det finns
uppdateringar som du inte fick hem.
Ibland tappar man kontakt till förråd-servern och då blir det felmeddelanden..
Jag rekommenderar att du ta hem allt som finns.
Could not download all repository indexes
Detta fick jag upp när jag försökte köra uppdateringshanterare.The repository might be no longer available or could not be contacted because of network problems. If available an older version of the failed index will be used. Otherwise the repository will be ignored. Check your network connection and the correct writing of the repository address in the preferences.
http://www.getautomatix.com/apt/dists/e ... ackages.gz: 404 Not Found
http://www.getautomatix.com/apt/dists/e ... ackages.gz: 404 Not Found
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Använder du möjligtvis Skype?
Nej jag använder inte skype. Satt och kollade på en avi film nyss med totemplayer, har laddat ner codec via automatix, och jag klockade faktiskt fryslaggen, dom kommer ungefär var 4 minut. Det är samma sak med VLC, så jag tror inte att det är ett codecrpblem.
Nu chansar jag hej vilt, har läst mycket i forumet, men jag hittar ingen lösning på mitt problem.
Vad jag förstått så partitioneras hårddiskarna på ett speciellt sätt i Ubuntu, bland anant fanns det en partition som hette Swap, är det typ som en temp-disk som har en ramminnesliknande funktion?, isof kan det vara så att jag gjort den för liten, kanske så liten att datorn inte klarar av att slutföra alla processer utan att den måste kompromissa med den tillgängliga swapfilen?
Om detta ens är ett möjligt scenario så kan ni väl hojta till och säga hur jag ökar storleken på denna partition, för bättre prestanda och mindre lagg?
Vad jag förstått så partitioneras hårddiskarna på ett speciellt sätt i Ubuntu, bland anant fanns det en partition som hette Swap, är det typ som en temp-disk som har en ramminnesliknande funktion?, isof kan det vara så att jag gjort den för liten, kanske så liten att datorn inte klarar av att slutföra alla processer utan att den måste kompromissa med den tillgängliga swapfilen?
Om detta ens är ett möjligt scenario så kan ni väl hojta till och säga hur jag ökar storleken på denna partition, för bättre prestanda och mindre lagg?
ursäkta trippelpost, men min Swap är 3 gig för närvarande.
- Bossieman
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
- Kontakt:
Jösses!! 512meg är gott och väl tillräckligt.Proffe skrev: ursäkta trippelpost, men min Swap är 3 gig för närvarande.
* Detta meddelande har granskats av FRA *
* Detta meddelande har granskats av FRA *
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Om man ser att hårddiskens LED lyser när datorn fryser så kan ju det bero på att den håller på och swappar, men det kan ju finnas fler orsaker, förstås. Jag tror jag läst att storleken av swap-arean kan sättas till 1-1.5 x datorns RAM. Man kanske kan prova att minska swap-arean (och formatera om den)?
Jag blev imponerad av programmet GParted:
http://gparted.sourceforge.net/
GParted verkar kunna knöla till partitioner som t.o.m Partition Magic gick bet på. Länken går till en bootbar disk, jag tror man kan nå liknande i Gnomes menyer. (Känns kanske tryggare att komprimera swap-arean från en bootbar disk? Kanske Ubuntu Live Desktop CD också kan funka?)
Om man sätter swap-arean till 1G och felet består så vet man i alla fall att man skall felsöka på annat ställe.
Som alltid - ompartitionering kan ju ha sina risker, backup är ju bra att göra först
.
Jag är ny med Ubuntu så om det är någon mer erfaren Ubuntist som har invändningar så lyssnar jag gärna.
Jag blev imponerad av programmet GParted:
http://gparted.sourceforge.net/
GParted verkar kunna knöla till partitioner som t.o.m Partition Magic gick bet på. Länken går till en bootbar disk, jag tror man kan nå liknande i Gnomes menyer. (Känns kanske tryggare att komprimera swap-arean från en bootbar disk? Kanske Ubuntu Live Desktop CD också kan funka?)
Om man sätter swap-arean till 1G och felet består så vet man i alla fall att man skall felsöka på annat ställe.
Som alltid - ompartitionering kan ju ha sina risker, backup är ju bra att göra först

Jag är ny med Ubuntu så om det är någon mer erfaren Ubuntist som har invändningar så lyssnar jag gärna.

Senast redigerad av 1 ycc, redigerad totalt 13 gånger.
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)