Flash
- Svento
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Flash
Jag kan helt plötsligt inte se nåt alls på exempelvis Youtube. Det blir bara en svart rutan, inga felmeddelanden eller nåt. Det spelar ingen roll vilken webbläsare jag använder. Hur fixar jag det här?
-
-
Re: Flash
Ehh.nej HTML5 stöds bara från ett visst ver.nr och det verkar som han har ett för gammalt FF.
Då får han helt enkelt uppgradera.
Vi stöder webbläsare som har stöd för både videotaggen i HTML5 och antingen videokodeken h.264 eller formatet WebM (med kodeken VP8). Dessa är:
* Firefox 4 (WebM, tillgängligt här)
* Google Chrome (WebM)
* Opera 10.6+ (WebM, tillgängligt här)
* Apple Safari (h.264 version 4 eller senare)
* Microsoft Internet Explorer 9 (h.264, tillgängligt här, stöd för WebM tillgängligt här)
* Microsoft Internet Explorer 6, 7 eller 8 med Google Chrome Frame installerad (Hämta Google Chrome Frame)
Hmmm...Gooogle chrome har INTE angett vilket versionsnummer som stödjer HTML5!
Då får han helt enkelt uppgradera.
Vi stöder webbläsare som har stöd för både videotaggen i HTML5 och antingen videokodeken h.264 eller formatet WebM (med kodeken VP8). Dessa är:
* Firefox 4 (WebM, tillgängligt här)
* Google Chrome (WebM)
* Opera 10.6+ (WebM, tillgängligt här)
* Apple Safari (h.264 version 4 eller senare)
* Microsoft Internet Explorer 9 (h.264, tillgängligt här, stöd för WebM tillgängligt här)
* Microsoft Internet Explorer 6, 7 eller 8 med Google Chrome Frame installerad (Hämta Google Chrome Frame)
Hmmm...Gooogle chrome har INTE angett vilket versionsnummer som stödjer HTML5!
- Ganymedes
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Kolla under Hjälp > Om Firefox.Svento skrev:Jag har den utgåva av Firefox som finns i förråden, den är väl rätt färsk?
Senaste versionen är 11. Kör du 10.04 kan du ha en äldre version. Det är vad jag förstår på gång en upgradering av versionen i 10.04 men är osäker på om det har gjorts.
Du kan prova installera om flashplugin-installer det kan ibland bli så att då flash håller på att uppdateras så installeras inte flash korrekt och då felar det och man måste re-installera pluggen igen.
Antingen startar du synaptic och söker på flash då hittar du filen flashplugin-installer då kan du bara högerklicka på den och välja installera om.
Man kan också använda det här kommandot:
Antingen startar du synaptic och söker på flash då hittar du filen flashplugin-installer då kan du bara högerklicka på den och välja installera om.
Man kan också använda det här kommandot:
Kod: Markera allt
sudo apt-get install flashplugin-installer
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Jag tror att det är bättre att installera adobe-flashplugin än flashplugin-installer numera, åtminstone har jag gjort det.
adobe-flashplugin finns i Ubuntus Partner-förråd. Jag har för mig att det förrådet läggs till automatiskt om man inte redan har det (följt av att adobe-flashplugin installeras) om man går till Adobes officiella nedladdningssida för flash (http://get.adobe.com/se/flashplayer/) och väljer att ladda ner "APT för Ubuntu 10.04+".
[Edit] Efter en viss version av flash, tror det kan vara version 11, så uppdaterar inte Adobe flash för Linux längre (enbart säkerhetsuppdateringar, ingen ny funktionalitet), däremot kommer den version som bundlas med Chrome att fortsätta uppdateras så vill man ha senaste versionen av flash i framtiden så måste man tydligen installera/köra Chrome.
adobe-flashplugin finns i Ubuntus Partner-förråd. Jag har för mig att det förrådet läggs till automatiskt om man inte redan har det (följt av att adobe-flashplugin installeras) om man går till Adobes officiella nedladdningssida för flash (http://get.adobe.com/se/flashplayer/) och väljer att ladda ner "APT för Ubuntu 10.04+".
[Edit] Efter en viss version av flash, tror det kan vara version 11, så uppdaterar inte Adobe flash för Linux längre (enbart säkerhetsuppdateringar, ingen ny funktionalitet), däremot kommer den version som bundlas med Chrome att fortsätta uppdateras så vill man ha senaste versionen av flash i framtiden så måste man tydligen installera/köra Chrome.
Du är inte ensam långt ifrån, även jag drabbades. Flash verkar vara ett soppa på debian fn.
Här har en vänlig själ tagit ansvar och tagit fram en lösning som alla bejublar. Tyckte insatsen var värd en liten donering.
https://addons.mozilla.org/en-US/firefo ... flash-aid/
Här har en vänlig själ tagit ansvar och tagit fram en lösning som alla bejublar. Tyckte insatsen var värd en liten donering.
https://addons.mozilla.org/en-US/firefo ... flash-aid/
Remove conflicting flash plugins from Ubuntu/Debian Linux systems, install the appropriate version according to system architecture and apply some tweaks to improve performance and fix common issues.
- alatariel
Jag har Lucid 10.04 och fick nedgradera från flash 11.2.202.228 (som var det som uppdaterades till i mars) till 11.1.102.63 - se t ex
http://ubuntuforums.org/showthread.php? ... ash&page=2
"Re: Flash update today not working.
you can download older flash versions from here:
http://helpx.adobe.com/flash-player/...-versions.html
in my case downloaded flash player 11.1.102.63 (174MB) its a zip that contains all plugins for all 32 and 64 bit systems with windows, mac, linux, solaris OS's
the README file lists wich file/archive is for what plattaform, in my case /fp_11.1.102.63_archive/11_1r102_63_32bit/flashplayer11_1r102_63_linux.i386.tar.gz wich contains libflashplayer.so.
located all files libflashplayer.so in my hard disk and replaced them with the downloaded one, requires administrator privileges to replace (sudo nautilus)
"
in my case downloaded flash player 11.1.102.63 (174MB) its a zip that contains all plugins for all 32 and 64 bit systems with windows, mac, linux, solaris OS's
the README file lists wich file/archive is for what plattaform, in my case /fp_11.1.102.63_archive/11_1r102_63_32bit/flashplayer11_1r102_63_linux.i386.tar.gz wich contains libflashplayer.so.
located all files libflashplayer.so in my hard disk and replaced them with the downloaded one, requires administrator privileges to replace (sudo nautilus)
"
~~~ Kubuntu18.04 ~~~
Efter att just blivit varse "smurf"-problemet i Youtube med senaste versionen av Adobes flash-plugin har följt detta råd (fast jag lyckades hitta rätt version av debianpaketet), men i stället råkat ut för problemet att Firefox inaktiverar 11.1.102.63-versionen av säkerhetsskäl, och vill att jag uppgraderar till den senaste versionen (dvs den eländiga 11.2.202.228). Hur kommer man runt det problemet??alatariel skrev:Jag har Lucid 10.04 och fick nedgradera från flash 11.2.202.228 (som var det som uppdaterades till i mars) till 11.1.102.63 - se t ex
"
Just när det gäller flash-plugin tycks Firefox vara ovanligt ogenomskinlig. Det går inte att se denna plugin under about:plugins (dvs inte ens när jag hade 11.2-versionen installerad), och det verkar inte finnas något annat sätt att välja att rendera Youtube-filer via HTML5 med mindre än att man avinstallerar Adobes plugin vad jag kunnat hitta, om det nu inte finns någon inställning i about:config där man kommer åt detta.
Märker inte själv några problem just nu med Flash Player 11.2.202.236 och Firefox 14.0.1, men eftersom jag aktiverat HTML5 som förstahandsval för uppspelning av flashfiler är det möjligt att det finns Youtubefilmer som inte fungerar med Flash Player utan att jag märker det.
-
Nej, jag lade märke till "smurf-problemet" (att videorna blir blåaktiga) först för några dagar sedan när jag provade att stänga av HTML5 för Youtube. Med HTML5 märker inte jag heller några problem med Youtube.ÅkeB skrev:Märker inte själv några problem just nu med Flash Player 11.2.202.236 och Firefox 14.0.1, men eftersom jag aktiverat HTML5 som förstahandsval för uppspelning av flashfiler är det möjligt att det finns Youtubefilmer som inte fungerar med Flash Player utan att jag märker det.
-
Jag kan kanske lägga till att när jag i Firefox i en flashapplikation högerklickar på Inställningar så hänger sig fönstret som dyker upp så det går inte att göra några inställningar. Det gör bl.a. att det inte går att aktivera webbkameran för webbplatser som använder webbkamera eftersom fönstret som frågar om det är ok att aktivera webbkamera också hänger sig (det är en av flikarna av Inställningsfönstret). Det gör också att det inte går att stänga av hårdvaruacceleration som en work-around för "Youtube-smurf-problemet" eftersom det fönstret också är en flik av Inställningsfönstret som ju hänger sig.
En work-around för ovanstående är att logga in med Ubuntu 2D istället för Ubuntu 3D för då fungerar Inställningsfönstret för flash, i alla fall för mig, med andra ord det fungerar i metacity men hänger sig i compiz.
En work-around för ovanstående är att logga in med Ubuntu 2D istället för Ubuntu 3D för då fungerar Inställningsfönstret för flash, i alla fall för mig, med andra ord det fungerar i metacity men hänger sig i compiz.
- Svento
Men hur aktiverar man HTML5?ÅkeB skrev:Märker inte själv några problem just nu med Flash Player 11.2.202.236 och Firefox 14.0.1, men eftersom jag aktiverat HTML5 som förstahandsval för uppspelning av flashfiler är det möjligt att det finns Youtubefilmer som inte fungerar med Flash Player utan att jag märker det.
Jag kan se det mesta på Youtube men inte SVT Play. Jag kan heller inte lyssna på musikfiler på Myspace.
HTML5 aktiveras genom att gå in på sidan youtube.com/html5 och klicka på alternativet "Använd testversionen av HTML5". Det löser dock bara flashproblemet på Youtube, och det verkar inte som alla filformat som existerar i Youtube går att spela upp via HTML5.Svento skrev:Men hur aktiverar man HTML5?ÅkeB skrev:Märker inte själv några problem just nu med Flash Player 11.2.202.236 och Firefox 14.0.1, men eftersom jag aktiverat HTML5 som förstahandsval för uppspelning av flashfiler är det möjligt att det finns Youtubefilmer som inte fungerar med Flash Player utan att jag märker det.
Jag kan se det mesta på Youtube men inte SVT Play. Jag kan heller inte lyssna på musikfiler på Myspace.
Jag märker inte längre av "smurf"-problemet vid uppspelning av flashfiler med Adobes Flash Player. Om detta beror på att problemet försvunnit i version 11.2.202.236 eller på att jag via ett tillägg som skall optimera Flash Player lyckats få bort är osäkert eftersom jag hållit på och mixtra så mycket med inställningarna. Är på jobbet just nu, och minns inte vad tillägget heter och lyckas inte hitta det heller. Har det inte installerat på jobbdatorn eftersom den använder Windows XP.
Det kan också vara värt att testa att bocka av alternativet "Aktivera maskinvaruacceleration" (under Inställningar > (ikonen bildskärm) efter att ha högerklickat på en flashfil). Det tycks för vissa användare ha löst smurfproblemet.