Jag har alltid kört med home på separat hårdisk, tänker att fördelarna är om systemet kraschar så har jag mina dokumentfiler musikfiler osv kvar.
Ska snart installera 12.04 finns det någon anledning att inte fortsätta köra home på separat disk?
fördelar med home på separat hårddisk
- pettan_69
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Re: fördelar med home på separat hårddisk
Nej, det är väl utmärkt.Ainigma skrev:Jag har alltid kört med home på separat hårdisk, tänker att fördelarna är om systemet kraschar så har jag mina dokumentfiler musikfiler osv kvar.
Ska snart installera 12.04 finns det någon anledning att inte fortsätta köra home på separat disk?
Själv gör jag så och har en partition på min systemdisk dit jag emellanåt gör en säkerhetskopia av min /home så jag har möjlighet att återställa /home om den disken skulle krascha!

Jag har lite av samma fråga i en annan tråd, som jag nog rört till texten i, så jag undrar om jag kan "flytta ut" tex home till en annan disk med "drag and dropp" och systemet fortsätter att hitta rätt?
Hade visst fått hjälp i "min" tråd men bevakningen hade missat det
Hade visst fått hjälp i "min" tråd men bevakningen hade missat det

/toto
-
Utanför ämnet: Om hur-man-gör? se din tråd: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=200&t=56733toto skrev:Jag har lite av samma fråga i en annan tråd, som jag nog rört till texten i, så jag undrar om jag kan "flytta ut" tex home till en annan disk med "drag and dropp" och systemet fortsätter att hitta rätt?
Denna tråd om är-det-bra?
-
NjaAinigma skrev:Jag har alltid kört med home på separat hårdisk, tänker att fördelarna är om systemet kraschar så har jag mina dokumentfiler musikfiler osv kvar.
Jag hänger inte med i logiken. Om den andra disken kraschar då? Är inte det lika sannolikt?
Om du har både home och systemet på samma disk, disk1, och ingenting på disk2, då är du helt säker om disk2 kraschar.

Prestanda
Man kan kanske fundera över hur man ska fördela partitioner för systemet, home och swap över olika diskar för att optimera prestanda. Om man har en liten snabb disk och en stor långsam disk kan det vara vettigt att ha systemet på den ena och home på den andra. Men var lägga swap? Det beror på.
Partition i st f disk?
Det finns fördelar att ha home på en egen partition (vilket också blir fallet om man har den på en separat disk), men det kanske är en annan fråga.
Det viktigaste är att ha backup!
(Jag har home i en egen partition på samma disk som systemet, och backup av home på en separat disk. Ingen backup av systemet.)