Zeitgeist i Lubuntu 12.04?

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Zeitgeist i Lubuntu 12.04?

Inlägg av ubot »

Gedit har Zeitgesit som ett beroende. Zeitgeist är om jag har förstått saken rätt ett program för att logga händelser i systemet. Zeitgeist ingår inte i Lubuntu som standard men ingår i Ubuntu. Jag tror t.o.m. att Unity kräver Zeitgeist.

Min fråga är om Zeitgeist riskerar att tynga ner min Lubuntu-installation eller i värsta fall skada Lubuntu-systemet? Jag menar, Zeitgeist verkar ha en central betydelse så man kanske ska akta sig för att installera detta i Lubuntu?
Zeitgeist is a service which logs the user's activities and events (files
opened, websites visited, conversations held with other people, etc.) and
makes the relevant information available to other applications.

It serves as a comprehensive activity log and also makes it possible to
determine relationships between items based on usage patterns.
Zeitgesit verkar liksom lite onödigt för att få använda textredigeraren Gedit i Lubuntu.

http://askubuntu.com/tags/zeitgeist/info
Pavel
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Zeitgeist i Lubuntu 12.04?

Inlägg av Pavel »

Du kan installera utan rekommenderade beroenden:

Kod: Markera allt

sudo apt-get install --no-install-recommends gedit
Då kommer bara de nödvändiga paketen med och du slipper (nästan) Zeitgeist. Ett Zeitgeist bibliotek följer fortfarande med, men det tror jag inte gör systemet långsammare.
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av ubot »

Hur påverkar detta prestandan av Gedit då? Att alla beronden inte installeras med Gedit? Gör det ingen skillnad för hur Gedit fungerar som textrdigerare? Går det inte bara att utesluta just Zeitgeist? Det kanske inte gör något om andra beroenden följer med bortsett från Zeitgeist?
Pavel
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pavel »

Det ska inte påverka grundfunktionerna. Jag tror att de flesta rekommendationer rör integration i Gnome, som inte behövs i Lubuntu. Det enda som kan påverka är om du vill installera plugins till Gedit. Då får du vara uppmärksam på vad som rekommenderas och vad som måste till.

Om du installerar utan rekommendationer är det bara att testa och se hur det fungerar. Om du saknar något är det ju bara att installera det paketet eller installera om Gedit som vanligt och i efterhand plocka bort allt manuellt som har med Zeitgeist att göra i Synaptic tills du snubblar över något paket som vill plocka bort Gedit eller en massa andra viktiga paket.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"