ljud i högtalare?
ljud i högtalare?
jag har ett par högtalare som inte vill låta nu när jag övergett Windows.
jag är lite bortskämd med W's plug and play men det funkar ju inte riktigt här. det är ett par jättebilliga deltaco högtalare men de funkade rätt ok innan.
jag får inget ljud "utan" högtalare heller.
testade med kommandot: [alsamixer] som jag hittade i en annan tråd (Inget ljud i HPcq56-110so med ubuntu 10.04LTS) och jag har tomt på "master".
Kollade vidare i trådarna och med kommandot [arecord -l] får jag:
**** Lista över CAPTURE hårdvaruenheter ****
kort 0: SB [HDA ATI SB], enhet 0: ALC861 Analog [ALC861 Analog]
Underordnade enheter: 1/1
Underordnad enhet nr. 0: subdevice #0
jag är lite bortskämd med W's plug and play men det funkar ju inte riktigt här. det är ett par jättebilliga deltaco högtalare men de funkade rätt ok innan.
testade med kommandot: [alsamixer] som jag hittade i en annan tråd (Inget ljud i HPcq56-110so med ubuntu 10.04LTS) och jag har tomt på "master".
Kollade vidare i trådarna och med kommandot [arecord -l] får jag:
**** Lista över CAPTURE hårdvaruenheter ****
kort 0: SB [HDA ATI SB], enhet 0: ALC861 Analog [ALC861 Analog]
Underordnade enheter: 1/1
Underordnad enhet nr. 0: subdevice #0
/toto
-
Re: ljud i högtalare?
Ansluts högtalarna med en grön plugg i ett grönt hål, eller med USB? På en stationär dator kan finnas flera gröna hål.toto skrev:jag har ett par högtalare som inte vill låta nu när jag övergett Windows.
Vad finns det för alternativ i Ubuntus ljud-inställningar? (Kan öppnas vid volymkontrollen i panelen.) Finns där flera ut-enheter? Det kan finnas olika alternativ (analog nånting, digital nånting) för varje ut-enhet. Prova lite olika.
(Eller skriv vad moderkortet och/eller ljudkortet heter, och högtalarna, så kanske nån känner igen det och kan dela med sig av sina inställningar.)
japp
Kan ju vara en god idé att skriva vad det är jag har.
det är en standard HP-Compaq dx 2200-MT med ljud:
Realtek ALC861 High Definition audio codec, 3D audio compliant with AC'97 rev. 2.3, HD Audio compatible
om man ska tro manualen
Kan ju vara en god idé att skriva vad det är jag har.
det är en standard HP-Compaq dx 2200-MT med ljud:
Realtek ALC861 High Definition audio codec, 3D audio compliant with AC'97 rev. 2.3, HD Audio compatible
om man ska tro manualen

- Bilagor
-
HP_dx2200_DesktopPC_Datasheet.pdf
- (136.5 KiB) Nerladdad 152 gånger
/toto
-
Japp vadå? Var det grön plugg eller USB? Provat olika hål? Kollat Ubuntus vanliga ljud-inställningar? (om du provar ändra, anteckna hur det var, så du kan ställa tillbaka)toto skrev:japp
är visst varmt i huvudet.
allt jag tänker kommer visst inte med i texten!
jo det är grön plugg som jag testat både fram och bak (på datorn) och jag har kollat "vanliga" inställningarna och där finns "bara" "Analog utgång - Built in Audio" med lite olika inställningar i högtalar valet men ingen av dem ger mig ljud!
jag var inne i terminalen och kollade (tips från annan tråd) och jag har ingen "Master" om det kan vara det som är bekymret
allt jag tänker kommer visst inte med i texten!
jo det är grön plugg som jag testat både fram och bak (på datorn) och jag har kollat "vanliga" inställningarna och där finns "bara" "Analog utgång - Built in Audio" med lite olika inställningar i högtalar valet men ingen av dem ger mig ljud!
jag var inne i terminalen och kollade (tips från annan tråd) och jag har ingen "Master" om det kan vara det som är bekymret

/toto
-
Tror jag inte. Jag har ingen Master hellertoto skrev:jag har ingen "Master" om det kan vara det som är bekymret

2) Kolla att reglagen med "Front", "Master", "Hörlur", "PCM" och liknande namn inte står på noll, eller är mutade.
1) Har du provat med andra högtalare eller hörlurar, om det finns ljud i nåt hål med nån inställning?
3) Finns nåt program öppnat som tagit exklusivt beslag på ljudet? Stäng alla onödiga program och logga ut/in och testa alla alternativ igen.
4) (Vi närmar oss desperation här. Kan nån med Ubuntu 12.04 komma till undsättning innan vi tar till punkt 4?) I BIOS kan finnas en inställning för hur det elektriska ska vara kopplat i ett av hålen (normalt på fronten). Se till att den inställningen motsvarar vad det är för typ av hål. (D.v.s prova båda alternativen.)
tja det mesta stod på "0" och går inte att ändra men i dag är det inte såå varmt så jag kollade och testade vidare lite i alsamixer för jag har ju inte inget ljud att förlora
när jag kom till "capture" bland staplarna så fick jag lite att välja på! med rätt (rear) inställning blev det äntligen ljud i högtalarna
så nu kan vi äntligen lysna på spotify igen
'
tusen tack för att du fick igång mig på felsökningen igen!!!
sista lilla frågan: hur flaggar jag tråden som löst?

när jag kom till "capture" bland staplarna så fick jag lite att välja på! med rätt (rear) inställning blev det äntligen ljud i högtalarna

tusen tack för att du fick igång mig på felsökningen igen!!!
sista lilla frågan: hur flaggar jag tråden som löst?
/toto
- Johnny Rosenberg
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Ska finnas en ✔ att klicka på. Vet inte om det räcker att klicka på den i senaste inlägget eller om det måste vara för första inlägget, men du får väl prova.toto skrev:sista lilla frågan: hur flaggar jag tråden som löst?
- Johnny Rosenberg
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Verkar som att det fungerade…toto skrev:OK jag testar, tack för hjälpen.