Lite hjälp?

Box

Lite hjälp?

Inlägg av Box »

hej ...
Är exstremt ny här..
har kollat lite på vad linux har att erbjuda.. =) å blev jävligt sugen på att skaffa detta till min burk.
behöver dock lite hjälp med detta å lite till
jo jag vill ha då ett mer grafiskt linuxsystem typ nått i denna stilen:http://www.youtube.com/watch?v=lawkc3jH3ws
hur får man tag i liknade? 
Ett till problem har jag också.. jag vill ha windows kvar så att jag kan typ välja detta när jag statar up datorn.. har skummat igenom lite forum här å där.. å har fattat att det kallas "Duel Boot" lr har jag fel??
skulle vara jävligt tacksamm om nån kan hjälpa mig med detta.. hur ska jag göra på enklaste sett???

:-\
Okänd

SV: Lite hjälp?

Inlägg av Okänd »

Aha... :D    många j-lar.... 8)  (tycker inte om onödiga svordomar... :P)

Först kollar du här hur du laddar ner o bränner:
http://ubuntu-se.org/Wiki

Sen kollar du här för dual boot:
http://www.psychocats.net/ubuntu/installing

Endera tar du 1:a partioneringsspåret eller det 3:e helt manuella och krymper
din NTFS partion.

Beryl så här men det är beroende av vad du har för grafikkort:
http://hem.bredband.net/b288305/Beryl.html

Lycka till... ;)
Box

Inlägg av Box »

plun! Tack!
ska kolla detta !! =)

PS. sorry för svordomaren  ;)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Box skrev: plun! Tack!
ska kolla detta !! =)

PS. sorry för svordomaren  ;)
Det är lugnt  ;)  Kolla igenom länkarna du fick i lugn och ro så
brukar det gå bra....

Först så krymper du NTFS partitionen och sedan skapar du Ubuntu på
den lediga platsen.
Box

Inlägg av Box »

vad är Beryl?? lr vad är det bra för? (kom ihåg att jag är inte så bra på datorer)  :-\ när det gäller programering å sånt.. typ Terminalen..
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Box skrev: vad är Beryl?? lr vad är det bra för? (kom ihåg att jag är inte så bra på datorer)  :-\ när det gäller programering å sånt.. typ Terminalen..
Du kan läsa om det här http://www.beryl-project.org/ :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Box

Inlägg av Box »

Tack Hund för hjälpen  :)
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Box skrev: Tack Hund för hjälpen  :)
Bara kul att vara till nytta ibland med. :D
Box

Inlägg av Box »

hehe,,  men det är alltså ett "Program" för att ändra utseendet i Linux? (har bara skummat igenom den sidan snappt) är ivrig att börja så fort som möjligt..  ;)
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Box skrev: hehe,,  men det är alltså ett "Program" för att ändra utseendet i Linux? (har bara skummat igenom den sidan snappt) är ivrig att börja så fort som möjligt..  ;)
Jajjemen, det fyller ingen direkt funktion. Bara en massa ögongodis. :)
Box

Inlägg av Box »

ok fett... det gillar jag skarpt med linux..  börjar bli mer o mer trött på Windows..
vad jag har fattat det hela som är att det finns en massa olika linux tex ubunto, kbunto..osv vad är det för skilnader i kort..
efter man har instalerat ubunto kan man typ ladda ner olika teman typ sånna här?http://www.youtube.com/watch?v=kYgV2Gls ... ed&search=
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Box skrev: ok fett... det gillar jag skarpt med linux..  börjar bli mer o mer trött på Windows..
vad jag har fattat det hela som är att det finns en massa olika linux tex ubunto, kbunto..osv vad är det för skilnader i kort..
efter man har instalerat ubunto kan man typ ladda ner olika teman typ sånna här?http://www.youtube.com/watch?v=kYgV2Gls ... ed&search=
Ubuntu har Gnome som fönsterhanterare, Kubuntu har KDE och Xubuntu har Xfce.
Sedan skiljer sig programmen lite åt med.
Väldigt kortfattat. :) Vill du veta mer så finns det ju mer info på respektives hemsida. :)
Box

Inlägg av Box »

tar va mig hatten å bocka å bugar för hund ännu en gång  ;)
en liten detalj bara .. är det svårt att hålla på me detta om man är inte så bra på att programera å sånt?
har en viss kunskap om datorer man kan inget om typ terminalen å koder å sånt? ;D är detta nått jag bör hålla på med? använder bara datorn till att spela å lite annat krafs.. men intresset finns å jag vill värkligen lära mig det här.. men kanske inte har så stor lust å läsa tonvis med texter.. men om jag måste det så måste jag  :-\ 
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Box skrev: tar va mig hatten å bocka å bugar för hund ännu en gång  ;)
en liten detalj bara .. är det svårt att hålla på me detta om man är inte så bra på att programera å sånt?
har en viss kunskap om datorer man kan inget om typ terminalen å koder å sånt? ;D är detta nått jag bör hålla på med? använder bara datorn till att spela å lite annat krafs.. men intresset finns å jag vill värkligen lära mig det här.. men kanske inte har så stor lust å läsa tonvis med texter.. men om jag måste det så måste jag  :-\ 
En viss kunskap om datorer i allmänhet underlättar väl alltid, men det är absolut inget krav.
Allting är väldigt olikt sig gämförelsevis med Windows, men bara man får vänja sig så kommer du älska Linux. :)
Det blir ju lite läsande i början men så är det ju med allt nytt man lär sig. :)
Senast redigerad av 1 Hund, redigerad totalt 8 gånger.
Användarvisningsbild
Bossieman
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Inlägg av Bossieman »

Box skrev: tar va mig hatten å bocka å bugar för hund ännu en gång  ;)
Så här funkar det. Du kommer bemötas med öppna armar vart du än vänder dig här. Hela Ubuntuvärlden genomsyras av den mentaliteten. Alla hjälps åt och stödjer alla andra.
Du behöver inte kunna nån programmering. Men du kommer märka att du kommer behöva fatta beslut själv över hur saker och ting ska bete sig. Du kan få ditt ubuntusystem att se ut och bete sig precis som du vill. Möjligheterna begränsas av din fantasi.
Det du ska börja med är att fixa småsaker som flash och java m.m. Fixa så du kans e streamat från nätet o.s.v. Sen ger du dig på det grafiska.
* Detta meddelande har granskats av FRA *
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"