Problem med HDMI ljudutgång (samt Flash skenar i hastighet)

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
pettan_69
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Problem med HDMI ljudutgång (samt Flash skenar i hastighet)

Inlägg av pettan_69 »

Hej,

Får gråa hår efter två nya installationer av först Ubuntu 12.04 (32-bits) och sedan Xubuntu (64-bits).
När jag spelar t.ex SVTplay så skenar hastigheten till dubbla hastigheten.
Gäller även på Youtube och andra ställen där flash används.

Är det någon som har haft detta fenomen, eller vet hur jag kan rätta till det hela? ???
Senast redigerad av 1 pettan_69, redigerad totalt 24 gånger.
Användarvisningsbild
pettan_69
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Video på t.ex SVPlay går dubbla hastigheten

Inlägg av pettan_69 »

Ytterligare information om mitt problem.
Hastigheten på flash filmer gick att få normal hastighet om jag ändrade inställningen för ljud.
Ändrade playback från Radeon X1200 (HDMI) till "built in analog".
Tilläggas bör också att jag får inget ljud ut från min dator till TV:n via min HDMI utgång varken med playback satt till HDMi (när flash strular) eller "built in analog".

Irriterande!
Senast redigerad av 1 pettan_69, redigerad totalt 24 gånger.
David Andersson

Re: Video på t.ex SVPlay går dubbla hastigheten

Inlägg av David Andersson »

pettan_69 skrev:Hastigheten på flash filmer gick att få normal hastighet om jag ändrade inställningen för ljud.
pettan_69 skrev:Är det någon som har haft detta fenomen
Japp, det känner jag igen. (Vad du nu har för nytta av att veta det.) :)

Det går bara för fort om man inte har ljud. Trolig förklaring: En video består av X bilder/sekund och Y ljudsample/sekund. Flashspelaren kanske synkroniserer hastigheten via ljudenheten, och om en icke-existerande ljudenhet sväljer ljud oändligt fort, så försöker videon bara hinna med.
pettan_69 skrev:Tilläggas bör också att jag får inget ljud ut från min dator till TV:n via min HDMI utgång varken med
HDMI vet jag egentligen inget om, men ibland finns en inställning i BIOS för ljudutgångar på moderkortet. Byt titel på tråden till nåt med "HDMI" för att få kvalificerad hjälp. Vad är det för ljudkort eller vad säger sudo lshw -class multimedia ?
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"