Vänteläge - fast inte mellan vissa tider
Vänteläge - fast inte mellan vissa tider
Jag har ställt in vänteläge efter 30 min inaktivitet, och det fungar bra. Men jag har lite backupscript som körs på kvällen mellan 20 och 21.
Finns det möjligheter att ställa in så att datorn inte går i vänteläge, säg efter kl 19 för att vara på hugget när scripten ska köras?
Alternativt
Finns det möjlighet att datorn väcker sig själv och kör scripten och sedan går och lägger sig igen?
Ha det gott!
Finns det möjligheter att ställa in så att datorn inte går i vänteläge, säg efter kl 19 för att vara på hugget när scripten ska köras?
Alternativt
Finns det möjlighet att datorn väcker sig själv och kör scripten och sedan går och lägger sig igen?
Ha det gott!
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Re: Vänteläge - fast inte mellan vissa tider
Du har nog tänkt på detta , men jag skriver in det för fullständighetens skull.
Går det att schemalägga något skript varje halvtimme under de tider datorn skall vara vaken så att den inte somnar under "arbetstid"?
Går det att schemalägga något skript varje halvtimme under de tider datorn skall vara vaken så att den inte somnar under "arbetstid"?

Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Det har jag ju inte!ycc skrev:Du har nog tänkt på detta , men jag skriver in det för fullständighetens skull.

Är inte riktigt med på hur du tänker. Om det körs script, så är inte datorn inaktiv?
-
- Kontakt:
Jag vet inte vilken typ av aktivitet som krävs för att datorn inte skall gå i viloläge. Om det är input från mus-tangentbord så fungerar ju inte det jag nämnde. Jag vet inte om man då kan simulera detta i ett skript. Hmm, vi får kanske Googla lite ... 

-
- Kontakt:
Hur vore det att ta bort viloläge helt och sedan köra ett skript som stänger av datorn efter backup?
EDIT
Har finns mer
http://askubuntu.com/questions/61708/au ... ific-times
EDIT
Har finns mer
http://askubuntu.com/questions/61708/au ... ific-times
Finemang! Ska läsa lite och se om det kan funka som jag vill ha det. 

-
Det låter som ofullständig logik. Om du lämnar datorn före kl 19 då? Ska det inte göras backup oavsett?axel112 skrev:Jag har ställt in vänteläge efter 30 min inaktivitet, och det fungar bra. Men jag har lite backupscript som körs på kvällen mellan 20 och 21.
Cron/Anacron
Det klassiska sättet att köra ett program vid en viss tidpunkt i unix/linux är cron. Om datorn är avstängd vid specificerad tid körs inte cron-jobbet. Ett alternativ då är anacron. Om datorn är avstängd när det är dags för ett anacron-jobb så kommer det automatisk att köras senare när datorn slås på.
Nackdelen med anacron är att då kanske jobbet körs och belastar dator/lokalt nätverk/etc precis när du tänkt göra nåt annat med datorn. (Men det gör det väl ibland även när det automatiskt körs kl 20.)
Det går att känna av om datorn är belastad, och låta ett jobb vänta till det verkar som inget hänt på en stund (trackerd gör så). Eller köra jobbet med lägre prioritet för cpu och disk-accesser så att det inte stör så mycket om man gör annat samtidigt. (Men då kan backupen bli rätt utdragen i tiden om man kör seti@home och liknande i bakgrunden.)
Nåt som är sämre än att backup inte körs, är att backup startar och att datorn stängs av innan det är klart, för att ingen rört musen på ett tag. Om det finns ett sätt att kittla powermanager så att den inte stänger av på ett tag, så bör man använda det i början av backup-scriptet.
Det kan finnas en timer i BIOS som kan starta datorn vid en viss tid. Fast jag vet inte vilket program man använder för att sätta en sån timer. (Yccs länk nämner "rtcwake"). Sätt en väckningstid och ha ett anacron-jobb definierad att köra ungefär vid den tiden. Det blir en tillståndsmaskin att tänka igenom. När ska man sätta väckning? Alltid eller ett script som körs när datorn somnar? Åter-insomning efter backup kan ske med den vanliga 30-minuters väntan.axel112 skrev: Alternativt
-
- Kontakt:
Jag fyller på med en länk, jag vet inte vad den är värd
http://askubuntu.com/questions/64933/pr ... rom-scriptIn case you need to prevent the machine from suspending or hibernating, create a file:
sudo touch /var/run/do-not-hibernate-or-suspend
After rebooting or removing this file, suspending and hibernating works again.
Hehe.David Andersson skrev:Det låter som ofullständig logik. Om du lämnar datorn före kl 19 då? Ska det inte göras backup oavsett?axel112 skrev:Jag har ställt in vänteläge efter 30 min inaktivitet, och det fungar bra. Men jag har lite backupscript som körs på kvällen mellan 20 och 21.
Jag menar att datorn ska gå ner i vänteläge för att spara på ström men inte om den är nära tiden för backup.
Jag får testa. Då kundeman ju lägga den i ett cronjobb så att den kördes vid kl 19 och sedan togs bort när backupen var färdig.ycc skrev:Jag fyller på med en länk, jag vet inte vad den är värdhttp://askubuntu.com/questions/64933/pr ... rom-scriptIn case you need to prevent the machine from suspending or hibernating, create a file:

Jag har gjort som det stod och det fungerar halvvägs.ycc skrev:Jag fyller på med en länk, jag vet inte vad den är värdhttp://askubuntu.com/questions/64933/pr ... rom-scriptIn case you need to prevent the machine from suspending or hibernating, create a file:

Efter
Kod: Markera allt

Efter borttagning av filen så går den fortfarande inte ned i vänteläge vilket den skulle göra ju.

Jag gjorde scriptfilen icke körbar med
och då gick datorn ned i vänteläge igen.
Kod: Markera allt
sudo chmod -x /etc/pm/sleep.d/000_prevent_suspend_hibernate
Så allt löst då. Tackar för hjälpen.