Som rubriken antyder.... Köra via uppgraderingshanteraren, eller köra en helt ny, ren 12.04 installation?
!EDIT! Jag antar att om jag kör allt via uppgraderingshanteraren, får jag med alla, eller de flesta, inställningarna med mig? Ochslipper ta "backup-er? !ENDEDIT!
Snabbaste och enklaste sättet från 10.10 till 12.04?
Snabbaste och enklaste sättet från 10.10 till 12.04?
HP Compaq Presario CQ60 300SO, AMD Sempron 2.1GHz, 2Gb RAM, Nvidia 8200G M, Wlan-adapter: Atheros5001(tillfälligt ur funktion, HJÄLP!), Wistron 303C moderkort.
Re: Snabbaste och enklaste sättet från 10.10 till 12.04?
Ominstallation rekommenderas oftast för det är snyggast och renast, men man får ställa in allt igen. Men man följer beprövade vägar och kan vara trygg.
De senaste upgraderingarna har jag dock gjort manuellt genom att ändra alla källorna i /etc/apt/sources.list till precise. Sedan uppgradera. Det kan bli strul på många sätt med flera program. Man kan dock gardera sig något genom att avinstallera alla program som inte är absolut nödvändiga innan. Väljer man denna väg är aptitude det program som fungerar bäst. apt är också bra - man kan behöva bägge.
Hur du en väljer är det bra att avinstallera allt onödigt först, sedan installera det efteråt. Inställningarna finns oftast kvar under /home/din_user, men även de kan orsaka problem.
Kolla in program du inte använder eller använder sällan och ta bort dem först. Anledningen till detta är att Ubuntu har så långa beroendekedjor och de kan i vissa fall hindra uppgraderingen, helt i onödan. (ibland tillsynes ologiskt).
De senaste upgraderingarna har jag dock gjort manuellt genom att ändra alla källorna i /etc/apt/sources.list till precise. Sedan uppgradera. Det kan bli strul på många sätt med flera program. Man kan dock gardera sig något genom att avinstallera alla program som inte är absolut nödvändiga innan. Väljer man denna väg är aptitude det program som fungerar bäst. apt är också bra - man kan behöva bägge.
Hur du en väljer är det bra att avinstallera allt onödigt först, sedan installera det efteråt. Inställningarna finns oftast kvar under /home/din_user, men även de kan orsaka problem.
Kolla in program du inte använder eller använder sällan och ta bort dem först. Anledningen till detta är att Ubuntu har så långa beroendekedjor och de kan i vissa fall hindra uppgraderingen, helt i onödan. (ibland tillsynes ologiskt).
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Ok, alltså, enklast blir då, om jag inte tänker heltokigt, att jag ser till att allt på systempartitionen som jag kan behäva spara kopieras över till hemmamappen, tryck i skivan, formatera och installera, renare än så kan det inte bli?
HP Compaq Presario CQ60 300SO, AMD Sempron 2.1GHz, 2Gb RAM, Nvidia 8200G M, Wlan-adapter: Atheros5001(tillfälligt ur funktion, HJÄLP!), Wistron 303C moderkort.
De mappar/filer som kan vara viktiga är alla i din hemmapp med en punkt i början, typ .config , .app_namn osv. Du känner säkert igen de viktiga som du använt. I /etc kan det finnas andra filer du någon gång ändrat i som t ex smb.conf, environment, bash.bahsrc. Du vet nog själv. Å andra sidan, KAN en sparad fil från /etc till en äldre programversion skapa andra problem för en nyare version. Ta alltid backupper på det du ändrar innan du ändrar!
Jag skrev ju fel....
hemmappen ligger ju på systempartitionen.....
Ska jag kopiera hela "/" och lägga den på säkert ställe innan jag börjar?

Har du tid o plats så kan du ta hela /home/"din_user", då får du förutom inställningsfiler också bilder och dokument med dig.
Att ta hela rooten , "/" , är onödigt menar jag. Det är tio-tusentals filer och de flesta av dem behövs i nya versioner. Det blir alltså svårare att reda på det viktiga.
Men kolla också i /etc , som sagt, om där finns nåt du meckat med.
Att ta hela rooten , "/" , är onödigt menar jag. Det är tio-tusentals filer och de flesta av dem behövs i nya versioner. Det blir alltså svårare att reda på det viktiga.
Men kolla också i /etc , som sagt, om där finns nåt du meckat med.
Ok, nu e jag med! Tackar!