dual boot Win 7 + Ubuntu 12.04, Ingen grub-boot-meny

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
rokk
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

dual boot Win 7 + Ubuntu 12.04, Ingen grub-boot-meny

Inlägg av rokk »

Jag var över hos min syster igår och skulle installera Ubuntu till henne. Hon ville ha dual boot med Windows så jag installerade först Windows 8 och sen kubuntu 12.04. Det resulterade i att grub visade två alternativ att boota från (bortsett från fale-safe grejen) Win7 och ubuntu. Win "7", som bör varit win 8, gick överhuvudtaget inte att boota upp, datorn hängde sig och startade om direkt.

Jag tänkte att det måste vara något knas med Windows (aldrig kört win 8 med dual boot tidigare) så jag gjorde om allt och installerade win 7 istället. Nu får jag inte upp några alternativ alls vid start utan Windows går igång direkt. Sätter jag i USB-stickan med ubuntu och bootar via den så säger den dock att ubuntu redan är installerat och frågar om jag vill installera om det.

Hur kommer det sig att jag inte får upp någon boot-meny? Vad ska jag göra åt detta?

ps. Under installationen valde jag "installera ubuntu bredvid windows".
ubot

Re: dual boot Win 7 + Ubuntu 12.04, Ingen grub-boot-meny

Inlägg av ubot »

Jag tänkte att det måste vara något knas med Windows (aldrig kört win 8 med dual boot tidigare) så jag gjorde om allt och installerade win 7 istället.
Du måste installera Ubuntu EFTER att du har installerat Windows annars skriver Windows över GRUB med Windows MBR.

Här är lite tips på hur du återställer ett skadat Grub: https://help.ubuntu.com/community/Grub2 ... ken_System
Det kanske är värt ett försök?
rokk

Inlägg av rokk »

ubot skrev:
Jag tänkte att det måste vara något knas med Windows (aldrig kört win 8 med dual boot tidigare) så jag gjorde om allt och installerade win 7 istället.
Du måste installera Ubuntu EFTER att du har installerat Windows annars skriver Windows över GRUB med Windows MBR.

Här är lite tips på hur du återställer ett skadat Grub: https://help.ubuntu.com/community/Grub2 ... ken_System
Det kanske är värt ett försök?
Jag vet, men som jag skrev installerade jag i den ordningen. Inga andra tips?
ubot

Inlägg av ubot »

Det skadar inte att försöka ominstallera Grub i.a.f. från Ubuntu Live om du inte kommer åt din Ubuntu-installation från hårddisken. Med lite tur så löser en ominstallation av Grub problemet.
Nu får jag inte upp några alternativ alls vid start utan Windows går igång direkt.
Ligger Grub på rätt hårddisk? Det har hänt att Grub inte startar korrekt p.g.a. att det har installerats på fel hårddisk. Det är t.ex. inte helt ovanligt om du har installerat Ubuntu PÅ ett USB-minne. Jag vet att du inte har gjort det men om du har flera diskar så kanske Grub ligger fel och därför används Windows MBR som då enbart hittar Windows?
rokk

Inlägg av rokk »

Tack då mycket för svaret! Jag ska kolla på det nästa gång jag åker dit.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"