Kan inte tabba fram namnet på fil i katalog...

Här diskuterar vi skal, kommandon och klassiska linuxverktyg.
Användarvisningsbild
Kirill
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Kan inte tabba fram namnet på fil i katalog...

Inlägg av Kirill »

Har börjat märka av lite konstiga saker på min Ubuntuserver, och det är att jag kan inte tabba fram namnet på vissa filer. Spelar ingen roll om jag så skriver in namnet korrekt, så finns inte filen där.
Kunde ändra så att jag stod som ägare på filerna, men det hjälpte föga. Kan inte ens ändra namnet på dem genom SFTP med Filezilla.

På en mapp tex. får jag felet om att mappen innehåller ett windowstecken, och jag kan varken radera eller byta namn på den. :P
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Kan inte tabba fram namnet på fil i katalog...

Inlägg av johanre »

Men vet du om namnet på filen / katalogen med de konstiga tecknen är synligt i övrigt? Kan du t.ex. göra ls i katalogen och se filnamnet?

Förresten; vet du hur du har lyckats skapa filerna / katalogen?
David Andersson

Re: Kan inte tabba fram namnet på fil i katalog...

Inlägg av David Andersson »

Kirill skrev:Har börjat märka av lite konstiga saker på min Ubuntuserver, och det är att jag kan inte tabba fram namnet på vissa filer. Spelar ingen roll om jag så skriver in namnet korrekt, så finns inte filen där.
Kunde ändra så att jag stod som ägare på filerna, men det hjälpte föga. Kan inte ens ändra namnet på dem genom SFTP med Filezilla.
Är det bara vid tab?

Har det inte alltid varit så? By default i Ubuntu så sätts completion upp så att när man tabbar ska den bara visa filer som är rimliga för det kommando som står innan på raden. Det har hänt mej att jag har skrivit "rmdir /xx/yy/zz/" och sen tabbat två gånger för att se om det finns filer i zz, men den ser tom ut. Sen vid return säger den att det finns filer. Efter rmdir listar den bara mappar och inte filer. Liknande saker med andra kommandon där jag förvirrats om jag är i rätt mapp eller inte, för att den inte listar filer som borde finnas där. Prova att tabba efter kommandot ls, den borde inte censurera några filer.
Kirill skrev: På en mapp tex. får jag felet om att mappen innehåller ett windowstecken, och jag kan varken radera eller byta namn på den. :P
Eller inte tab?

Om den censurerar likadant i Filezilla så är det nog inte tab.

Man kan sätta vilket teckenset filnamn har när man monterar eller konfar. Det vet jag inte så mycket om, men kan du kolla att det klienten tror att det är stämmer med servern, och att det servern tror att det är stämmer med det det är på disken?
Skriv svar

Återgå till "Terminalforum"