från XP till ubuntu

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
toto
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

från XP till ubuntu

Inlägg av toto »

Nu har jag tröttnat på alla Windows segheter och tänker slänga ut XP från hemmet en gång för alla! :D
Jag har en önskan att slippa skriva in alla kontakter, favoritsidor mm vid ett OS-byte. Har kört lääänge med IE + outlook så jag undrar om det finns någon som kan något bra knep att föra över alla inställningar från IE tilll firefox och alla mail,kontakter mm från outlook till thunderbird (eller finns det bättre?) så jag slipper bråk med övriga användare av familjedatorn?
En förmodligen dum fråga till men om det skulle komma någon form av elende som virus i ett mail hur fungerar det? Är linux så utmärkt att skiten(vitus,trojaner...) inte funkar helt enkelt eller ha TH något inbyggt stopp?
/toto
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: från XP till ubuntu

Inlägg av vulfgar »

Om du låter windows vara kvar under installationen så ska du kunna importera allt från IE och OE under installationen. Det skadar väl ändå inte att kolla vilka exporteringsmöjligheter av mejl, favoriter mm som finns i IE och OE (eller om det är "stora" outlook), man kan aldrig ha för många backuper. faktum är att du kan importera allt från IE och OE till firefox resp thunderbird redan i windows om du vill. Det går också att dela filer för windows och linux om du har båda systemen på datorn, ubuntu kan nämligen läsa ntfs. Kan vara lite småpilligt att konfigurera, men hur enkelt/svårt det är beror på hur van du är att navigera i filsystem.

Tror inte några virus, trojaner för windows fungerar i ubuntu. Tror också att dom flesta kör linux helt utan AV-program, men det finns annars sådana program även till linux och kan vara en bra idé om man kör tex dubbelboot med windows eller har windowsdatorer i hemmanätverket. Sen beror behovet väl också lite på hur mycket virus/trojaner osv man brukar få i mejl, om mejlen testas i spamfilter mm. jag använder gmail och där försvinner i stort sett alla otrevliga mejl i spamfilter och risken att öppna/vidarebefordra dessa är i stort sett obefintlig. Själv har jag inte använt något AV-program på flera år och inte haft några som helst problem.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
toto

Inlägg av toto »

jahapp!
det är ju så klart en lösning att tänka på. jag hade i min fantasi funderat över att installera TB och FF i windows, föra över, spara externt, blåsa bort xp för gott och ta in inställningarna med ny frisk ubuntu som os.
jag håller normalt på med andra saker än dataunderhåll så jag erkänner gärna att jag inte har en aning om det går att göra så.
en av mina tankar var att frigöra hela hårddisken till ubuntu men det kanske går att plocka bort windows i efterhand?
/toto
bjoost61
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av bjoost61 »

Vad det gäller Firefox så finns ju sync.
toto

Inlägg av toto »

sync?
jag har ju av vana använt IE på alla platser innan jag nyligen upptäckte FF så jag är mkt grön på alla finesser!
har just suttit och kollat lite på Evolution som jag redan har på min "testdator" med 10.04 lts.
verkar ju faktiskt bättre/lättera att använda än thunderbird. är det samma sak med importen av alla gamla mappar från Outlook?
/toto
Antec

Inlägg av Antec »

Om du ska gå från XP till Ubuntu på samma hårdvara så kanske du blir besviken om din dator redan känns trött med XP, Ubuntu kräver rätt mycket av hårdvaran och för att det ska vara rolig att använda! Mitt förslag om datorn är rätt gammal så skulle jag istället använda Lubuntu, gäller då om man vill nyttja en äldre dator med Linux! =)
toto

Inlägg av toto »

Låter ju intressant!
datorn är ju inte direkt ny typ 32bitar p4 med upphottad ram till 2 gig ...
vad är Lubuntu och vad skiljer mot ubuntu?
/toto
Antec

Inlägg av Antec »

toto skrev:Låter ju intressant!
datorn är ju inte direkt ny typ 32bitar p4 med upphottad ram till 2 gig ...
vad är Lubuntu och vad skiljer mot ubuntu?
med den bestyckningen så skulle jag välja Lubuntu, med det systemet har du samma förråd som ubuntu men utan unity, det är Unity som tar rätt stor kräm med Ubuntu..Du använder ett liknande gränssnitt som gnome2 och det är egentligen rätt underbart, det är snabbt som attan! Jag använder Lubuntu på en äldre P4 och den går som tåget! den är snabb och den är rolig att använda!

Det finns mer skillnader men alla skilnader handlar om att lätta upp systemet och ja det fungerar väldigt bra och man lär sig gilla det! Förrådet är det samma egentligen men vissa grundkomponenter är utbytta för att få systemet snabbare, det är bra för svagare system!
Senast redigerad av 1 Antec, redigerad totalt 30 gånger.
toto

Inlägg av toto »

jag som är ny på linux skulle nog behöva en förklaring till vad unity är?
sitter med 10.04 på en bärbar dubbelkärnig hp som inte orkade med xp pro längre men går underbart med ubuntu! (min testdator)
/toto
Antec

Inlägg av Antec »

Ska du ha nytta av Unity måste du har ett grafik kort som kan hantera 3d dessutom körs det hela tiden i Unity.. Men allt handlar ju inte om grafik kort har man bra grafik kort seg processor, minnen hårdisk blir det ju inte bättre, det jag vet är att äldre hårdvara går riktigt snabbt med Lubuntu efter som dom söker hela tiden med ljus och lyckta med att man ska kunna använda deras system på äldre datorer
Antec

Inlägg av Antec »

Innan april nästa år är det bra om du bestämt dej 10.04 går ur tiden då! Det finns många än som använder 10.04, i höst kommer många att överge 10.04..
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

Antec skrev:Innan april nästa år är det bra om du bestämt dej 10.04 går ur tiden då! Det finns många än som använder 10.04, i höst kommer många att överge 10.04..
Var inte så säker på att många kommer att överge version 10.04 för den är bästa versionen av Ubuntu, jag har använt den sen den kom och har aldrig behövt göra en ominstallation än den går som tåget. Det ända problemet jag nu har är att jag måste städa ur den då och då för den 23 GB som jag installerade den på räcker inte med alla uppdateringar.Jag har provat alla de nya versionerna som kommer ut och ingen är i närheten av denna, nu har jag Kubuntu 12.04 installerad på min extra dator och den fungera sådär, det som mest stör mig med den är att mobilt internet inte vill fungera ja jag kan inte ens redigera mina anslutningar.
Antec

Inlägg av Antec »

Jo men Ubuntu slutar att stölja 10.04 i vår, så man är tvungen att uppdatera!. Personligen är Unity bra! Det finns ingen väg längre för Ubuntu tillbala till gnome2!
Antec

Inlägg av Antec »

norhager skrev:
Antec skrev:Innan april nästa år är det bra om du bestämt dej 10.04 går ur tiden då! Det finns många än som använder 10.04, i höst kommer många att överge 10.04..
Var inte så säker på att många kommer att överge version 10.04 för den är bästa versionen av Ubuntu, jag har använt den sen den kom och har aldrig behövt göra en ominstallation än den går som tåget. Det ända problemet jag nu har är att jag måste städa ur den då och då för den 23 GB som jag installerade den på räcker inte med alla uppdateringar.Jag har provat alla de nya versionerna som kommer ut och ingen är i närheten av denna, nu har jag Kubuntu 12.04 installerad på min extra dator och den fungera sådär, det som mest stör mig med den är att mobilt internet inte vill fungera ja jag kan inte ens redigera mina anslutningar.
Om du har andra problem än dom vanliga, det måste gå att lösa! även om man använder KDE. Svaret var till dej norhager =)
toto

Inlägg av toto »

ok intressant som katten.
skulle man kunna säga att lubuntu är lika bra och enkelt som ubuntu att använda men att det kräver mindre för det är inte "förberett" för så mycket?
jag antar att jag kan köra tex firefox, evolution, gimb osv med lubuntu. eller hur?
/toto
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

toto skrev:ok intressant som katten.
skulle man kunna säga att lubuntu är lika bra och enkelt som ubuntu att använda men att det kräver mindre för det är inte "förberett" för så mycket?
jag antar att jag kan köra tex firefox, evolution, gimb osv med lubuntu. eller hur?
Lubuntu, ubuntu, xubuntu osv är egentligen samma operativsystem, men skrivborden fungerar lite olika. Lubuntu tar mindre kraft, xubuntu likaså medan ubuntu och kubuntu behöver kraftfullare dator. om du är nöjd med hastigheten i ubuntu så kan du givetvis köra vidare på det. man kan också installera och testa flera olika skrivbordsvarianter och välja vilket man vill använda vid inloggningen. Om du vill testa lubuntu så installera lubuntu-desktop och välj lubuntu vid inloggningen så ser du om det är något för dej. motsvarande för övriga smaker. Alla program som används av den ena varianten kan användas i den andra så firefox och thunderbird kommer att funka även i lubuntu.

Sync i firefox gör att du kan synka ihop tex inloggningsuppgifter, bokmärken mm på alla dina datorer (funkar även för firefox i mobil) så att man får samma överallt. Kolla efter synk under Redigera > Inställningar. Man kan välja vad som ska synkas.

jag tycker det är en bra idé att köra LTS-utgåvor när man är ny, då är det inte samma hets att uppdatera när det kommer en ny version. Senaste LTS släpptes ju i våras, precise pangolin (ver 12.04) och den kommer att hållas uppdaterad i 5 år även på skrivbordet. Eftersom lucid fortfarande uppdateras fram till april nästa år är det absolut ingen hets att byta. Det går fö att installera en ny ubuntu-version parallellt med en gammal, det enda som begränsar hur många operativsystemsinstallationer man har är väl hur mycket utrymme man har på hårddisken. Jag har inte windows på min dator, men kör alltid dubbelboot mellan 2 ubuntuversioner, dels den senaste stabila och en utvecklingsversion, men har tidigare haft upp till 4 olika operativsystem samtidigt på en dator. Det blev lite rörigt att se vilken jag skulle starta, men det funkade utmärkt.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
toto

Inlägg av toto »

Det är ju fantastiskt med linux!
Har försökt mer eller mindre halva kvällen att bilda mig en uppfattning (av allt jag kan hitta på forumet och webben) om jag har tillräckligt mycket hårdvara i datorn för att klara 12.04. det verkar ju inte vara några problem vad jag kan se.
Jag tycker att det som kommer med i 12.04 verkar passa mig ganska utmärkt!
Jag hittade just en bok om ubuntu 12.04! är det någon som har några åsikter om den?
/toto
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

Antec skrev:
norhager skrev:
Om du har andra problem än dom vanliga, det måste gå att lösa! även om man använder KDE. Svaret var till dej norhager =)
Varför skall man byta ut ett operativsystem som fungerar till 100%, jag kan inte se någon anledning till det och jag ersätter inte 10.04 med en version som inte vill fungera, jag har nästan identiska datorer och en av de använder jag för det vanliga bruket hemma medan den andra har jag för att prova och testa andra operativsystem och hittar jag ett som fungerar lika bra som 10.04 då först byter jag på den dator som jag använder.Jag har provat både Ubuntu,Kubuntu och Lubuntu av version 12.04 och där är Ubuntu sämst för där får jag inte grafiken att fungera med kuben men i Kubuntu så fungerar den.
toto

Inlägg av toto »

Det är en ganska bra tanke att använda det som är bra och stabilt!
Vad händer rent praktiskt när tiden går ut för 10.04? Slutar bara uppdateringarna komma eller händer det något annat?
Mitt XP är ju också utdömt men fungerar ju (på windows vis) fast till slut kommer ju insticksprogrammen att vara svåra att plocka hem till OS som inte längre stöds. Är det samma med ubuntu/linux?
/toto
StefanB

Inlägg av StefanB »

toto skrev: Jag hittade just en bok om ubuntu 12.04! är det någon som har några åsikter om den?
Jag vet inte vilken bok du har hittat så det blir lite svårt att ha någon åsikt :). Denna handlar om Unity och är visserligen på engelska, men beskriver fönsterhanteraren väldigt bra:

http://frenchfortunecookie.wordpress.co ... ife-again/.

Personligen är jag helt såld på Unity och tycker det är en alldeles underbar fönsterhanterare.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"