Kod: Markera allt
#!/bin/sh
echo
df -h --type=ext4
echo
vnstat -m
echo
Tacksam för hjälp för att få det fungera

#!/bin/sh
echo
df -h --type=ext4
echo
vnstat -m
echo
Inte nånting? Inte ens nåt felmeddelande? Syns fortfarande vnstat?AyuCrazy skrev: Jag skulle dock vilja använda discus istället för df , men hur jag än försöker så får jag inte upp något när jag använder discus i motd.
#!/bin/bash
CPUTIME=`ps -eo pcpu | awk 'NR>1' | awk '{tot=tot+$1} END {print tot}'`
CPUCORES=`cat /proc/cpuinfo | grep -c processor`
echo "
System Summary (collected `date`)
- CPU Usage (average) = `echo $CPUTIME / $CPUCORES | bc`%
- CPU Cores = `echo $CPUCORES`
- Memory free (real) = `free -m | head -n 2 | tail -n 1 | awk {'print $4'}` Mb
- Memory free (cache) = `free -m | head -n 3 | tail -n 1 | awk {'print $3'}` Mb
- Swap in use = `free -m | tail -n 1 | awk {'print $3'}` Mb
- System Uptime =`uptime`
- Public IP = `dig +short myip.opendns.com @resolver1.opendns.com`
- Disk Space Used on / = `df -H / | awk '{ a = $3 } END { print a }'` of `df -H / | awk '{ a = $2 } END { print a }'` (Available `df -H / | awk '{ a = $4 } END { print a }'`)
- Disk Space Used on FTP1 = `df -H /media/FTP1 | awk '{ a = $3 } END { print a }'` of `df -H /media/FTP1 | awk '{ a = $2 } END { print a }'` (Available `df -H /media/FTP1 | awk '{ a = $4 } END { print a }'`)
- Disk Space Used on FTP2 = `df -H /media/FTP2 | awk '{ a = $3 } END { print a }'` of `df -H /media/FTP2 | awk '{ a = $2 } END { print a }'` (Available `df -H /media/FTP2 | awk '{ a = $4 } END { print a }'`)
- Disk Space Used on FTP2 = `df -H /media/FTP3 | awk '{ a = $3 } END { print a }'` of `df -H /media/FTP3 | awk '{ a = $2 } END { print a }'` (Available `df -H /media/FTP3 | awk '{ a = $4 } END { print a }'`)
" > /etc/motd
Jag kör inte samma som df såklartDavid Andersson skrev:Inte nånting? Inte ens nåt felmeddelande? Syns fortfarande vnstat?AyuCrazy skrev: Jag skulle dock vilja använda discus istället för df , men hur jag än försöker så får jag inte upp något när jag använder discus i motd.
Körs motd-scriptet vid boot eller login? (Syns datum från vnstat?)
Ursäkta en dum fråga bara, du har väl inte samma flaggor på discus som på df?
Avancerat och avancerat...AyuCrazy skrev: @Kirill ; ditt script ser lite väll avancerat ut, hehe
Inte ens om du kör discus i en terminal när du väl är inloggad?AyuCrazy skrev: övrigt visas men inget output från själva discus, blir bara en extra tom rad
Vänta bara!AyuCrazy skrev: @Kirill ; ditt script ser lite väll avancerat ut, hehe
df -m -xtmpfs -xdebugfs -xdevtmpfs | awk '{gsub("%","")} NR==1 {printf "\033[34m%-20s %10s %10s %10s%% %-10s\033[0m\n",$6,$2,$4,$5,"Graph"} NR>1 {bar=($5+5)/10; printf "%-20s %10s %10s %10s%% [%-10s]\n",$6,$2,$4,$5,substr("=======***",0,bar)}'
Vet inte, men tillåt mej spekulera. Kan det vara så att modt-scriptet körs vid boot och sparar output i en textfil, som sedan visas vid login. I så fall, kolla om det finns nån logg där man kan se om nåt gick fel med motd vid boot? Om inte, omge ditt script (eller bara discus) med en redirect som loggar stderr till /tmp/nånting för att se om nåt går fel.AyuCrazy skrev: Skulle dock vara kul att klura ut varför discus & pydf inte klarar att ge output till motd, kanske går om man bara visste hur
Traceback (most recent call last):
File "/usr/bin/discus", line 489, in <module>
execfile(os.environ['HOME'] + "/.discusrc")
File "/usr/lib/python2.6/UserDict.py", line 22, in __getitem__
raise KeyError(key)
KeyError: 'HOME'
HOME=/ discus