Problem med att skriva till extern NTFS-disk.[LÖST]

Christian Johansson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

SV: Problem med att skriva till extern NTFS-disk.

Inlägg av Christian Johansson »

Jag följde precis guiden på http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=217009 och det fungerar :) . Jag kan nu skriva till min externa NTFS-hårddisk. Jag har dock följande två mindre problem:

1. Filer på hårddisken som innehåller å, ä eller ö och som är sparade under Windows går inte att öppna. Jag måste först döpa om filerna. Jag får samma problem om jag laddar upp filer innehållande åäö från Windows till en server och sedan laddar ner dem med Ubuntu. Jag måste då också ändra namn på filerna för att de ska gå att öppna.

2. Katalogerna "Mina bilder" och "Min musik" på den externa hårddisken som jag har kopierat under Windows visas med hänglåssymboler i Nautilus. De går inte att skriva till. Jag förmodar att de katalogerna är speciella på något sätt. De visas med andra ikoner än övriga kataloger under Windows också tror jag.
krs

Inlägg av krs »

k_jermeus skrev: Jag börjar få slut på idéerna nu. Kan bara ge dig lite länkar:

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=217009
http://forum.ntfs-3g.org/viewtopic.php? ... fdf4df2d4c

Jag gick in i synaptic och fick syn på att jag hade dessa installerat:

fuse-utils
libfuse2
ntfsprogs
psmisc

Kolla om du har dessa också.
Jag började med synaptic. Hade alla utom ntfsprogs men gjorde så att jag installerade den och ominstallerade alla andra för säkerhets skull. Monterade sedan av och på hårddisken igen utan någon som helst förbättring.  :-\

MEN, sedan gick jag in på första länken du gav mig. Vet inte om jag varit där inne förut, har besökt så många sidor om ntfs-3g, men jag följde instruktionerna från start till mål och startade sedan om hårddisken igen och... (här ska det vara trumvirvlar) ...det fungerade! Jag kan skriva till hårddisken!  ;D ;D ;D

Tusen tack k_jermeus!
krs

Inlägg av krs »

Christian Johansson skrev: 2. Katalogerna "Mina bilder" och "Min musik" på den externa hårddisken som jag har kopierat under Windows visas med hänglåssymboler i Nautilus. De går inte att skriva till. Jag förmodar att de katalogerna är speciella på något sätt. De visas med andra ikoner än övriga kataloger under Windows också tror jag.
Hänglås tror jag bestämt betyder att katalogen är skrivskyddad. Prova att högerklicka på den och välja först "egenskaper", sedan "rättigheter" och se om du kan ändra det där. Du vill att din användare ska kunna "skapa och ta bort filer".

Det finns något smidigt terminalsätt att göra detta på också men det kan jag inte. Någon annan som kan?
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

SV: Problem med att skriva till extern NTFS-disk.[LÖST]

Inlägg av ZX Spectrum »

Bra att det löste sig till sist  :)
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"