Går ej komma in i X efter uppgradering.

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
Alfafan

Går ej komma in i X efter uppgradering.

Inlägg av Alfafan »

Uppgraderade från 11.10 till 12.04 idag och X verkar hänga sig totalt under uppstart. Kommer inte fram något alls. Det enda jag kan se är att färgen på skärmen växlar från det lila i grub till svart, sen är det stopp. Kan inte växla över till konsolläge heller. Enda sättet att komma ur det är ctrl-alt-del för att starta om vilket tyder på att något ändå fungerar.

Provat starta upp i återställningsläge och då fastnar den en bit in i processen med en blinkande cursor. Kan dock växla över till konsolläge här men vet inte riktigt vart jag ska börja. Har provat starta om X men skärmen bara blinkar några gånger.

Jag gissar någonstans att det är grafikdrivrutinen som inte fungerar men vet inte riktigt var jag ska börja.

Har dock konstaterat att nätverket inte heller fungerar i återställningsläget iaf vilket försvårare det hela lite ytterligare.
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Går ej komma in i X efter uppgradering.

Inlägg av webaake »

Om du utgår från konsollen i återställningsläget kan du kolla loggarna och posta här, t ex;
cat /var/log/*.log | grep -i error
cat /var/log/*.log | grep -i fail
Kolla hela Xorg loggen;
cat /var/log/Xorg.0.log

Nätverket som är prio 1 ;
Vad säger -
sudo /etc/init.d/networking restart
ifconfig

Du kan redigera filen /etc/network/interfaces och ställa in nätverket manuellt och även lägga in DNS:er i filen /etc/resolv.conf
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
Alfafan

Inlägg av Alfafan »

Jösses vad bortskämd jag blivit och hur mycket jag glömt bort. När jag satt och bråkade med Debian på Amigan så lyckades jag oftast lösa sådana här saker själv..

Men, tack för tipsen, ska undersöka dessa för att se.
Antec

Inlägg av Antec »

Prova först det webaake säger får du sen problem ja fråga fritt jag kommer att kolla!!
Användarvisningsbild
Alfafan

Inlägg av Alfafan »

Problemet löst. Lyckades få igång återställningsläget från föregående version och körde reparationen därifrån. Det var inte många paket som hade blivit inställda så det var inte alls underligt att inget fungerade.

Nu är allt som det ska.
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av webaake »

För andras hjälp; exakt hur gjorde du? Kommandon?
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
Alfafan

Inlägg av Alfafan »

Jag valde bara "Tidigare versioner" i Grub och där återställningsläge av den senaste kernelversionen. Väl inne i återställningsmenyn valde jag först "Aktivera nätverket" och sedan "Reparera trasiga paket" (dpkg)

Hade kanske kunnat köra "dpkg" tidigare när jag var inne i återställningsläget på nya installationen manuellt men det kan jag ju inte testa nu.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"