Systemskillnad före och före och efter login

Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Användarvisningsbild
Getmarken
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Systemskillnad före och före och efter login

Inlägg av Getmarken »

Min HP TabletPC 2740 med UBUNTU 12.04 64 agerar på olika sätt före och efter login. Datorn har touchskärm där fingertopen styr pekaren korrekt på inloggningsskärmen men efter inloggningen funkar inte synkronisering finger - pekare. Men att använda pekpenna eller mus är OK. Jag har inte lyckats fixa detta trots att jag studerat massor av Wacom/linuxsidor på nätet.
Hur kan man se hur wacom serial ändras efter inloggning??
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Systemskillnad före och före och efter login

Inlägg av ubot »

Spelar det någon roll vilken användare du loggar in som? Om problemet drabbar en speciell användare så lär det ha att göra med inställningar som finns i konfigurationen för just den användaren och inget fel som hänger samman med hela systemet. Det är ju en bit på vägen att lösa problemet att försöka ringa in problemet. Är det kopplat till en enskild användare eller gäller det alla users? Testa att skapa en ny användare eller logga in som Gäst.
Användarvisningsbild
Getmarken

Inlägg av Getmarken »

Det spelar ingen roll ifall jag loggar in som gäst. Efter utloggningen följer pekaren fingret men efter händer samma sak! Jag studerar nu http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1780154 igen för att se ifall det händer något annat.
Antec

Inlägg av Antec »

Jag kan inte riktigt så moderna saker som du har, men jag tror dina problem beror på att du kör Nouveau drivare i uppstarten och sen då du loggat på så används en annan drivare? jag kan ha fel men jag skulle sätta ner drivaren i Nouveau även efter inloggning, Men det kommer du inte att nöja dej med om du har ett bra kort, men bara för att kolla att det beror på det.. =)

Jag är inte ens säker på att man har en så avancerad drivare som Nouveau redan under uppstart, men att ställa ner drivaren efter inloggning då får du svaret funkar det inte då heller får man fundera, då körs Ubuntu på en annan grafikdrivare än Nouveau typ innan inloggning och där det fungerar för dej..
Användarvisningsbild
Getmarken

Inlägg av Getmarken »

Låter jätteintressant. Men hur "sätter jag ner divaren??
Antec

Inlägg av Antec »

Prova att gå till ytterligare drivrutiner som du hittar under systeminställningar och bocka av drivaren där för grafikkortet då kommer du att använda linux standard istället, Dvs om du använder någon proprietär drivare redan..
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av ubot »

Prova att gå till ytterligare drivrutiner som du hittar under systeminställningar och bocka av drivaren där för grafikkortet då kommer du att använda linux standard istället, Dvs om du använder någon proprietär drivare redan..
Används proprietär drivrutin i Unity 2d om den är installerad? Att den proprietära drivrutinen används i Unity 3d vet jag men vilken drivrutin används i Unity 2d? Jag trodde att den proprietära inte användes där? Är inte det hela grejen med Unity 2d?
Användarvisningsbild
Getmarken

Inlägg av Getmarken »

Problemet är löst nu! Fann en enkel lösning efter att ha studerat massor av info om Wacomplattor. Man var tvungen att ändra från"relative" till "Absolute mode" vilket gjorde att fingertoppen och pekaren hamnar på samma plats. Skrev sedan in kommandot xsetwacom set "Serial Wacom Tablet touch" Mode Absolute i uppstastsmenyn så att det startar varje gång jag loggar in.
Skriv svar

Återgå till "Experimentverkstad"