Långsam dator med ubuntu

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
arguuu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Långsam dator med ubuntu

Inlägg av arguuu »

En vän har fixat ubundu på min laptop för några månader sedan, han sa att den bärbara datorn skulle gå snabbare än med Windows XP.
Den var riktigt snabb, vilket i sin tur har gjort att det är kul att ha laptop på jobbet. Det tog lite tid att vänja sig vid det först bara.
Men då jag ska göra uppdateringar lyckas jag egentligen, men nu är den bärbara datorn är inte lika snabb som tidigare.
Jag vet inte vad det är.
har någon mer det här problemet? eller är min laptop för gammal? Den är typ 5 år gammal.
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Långsam dator med ubuntu

Inlägg av ubot »

Vad är det som är långsamt? Är det typ allt eller är det när du utför någonting speciellt? Har du kontrollerat om det är någon process som tar upp väldigt mycket CPU eller RAM-minne? Testa med kommandot top. Du avslutar top genom att trycka Q.
En annan sak du kan göra är att ändra till Unity 2d när du loggar in för att undersöka om datorn är lika seg då. Det beror ibland på drivrutinen till grafikkortet att datorn upplevs seg och Unity 2d använder inte den proprietära drivrutinen till grafikkortet.
arguuu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av arguuu »

Jag har ställt om till 2d nu (eller min vän gjorde det åt mig) och datorn går snabbare nu :) tack för hjälpen!
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av ubot »

arguuu skrev:Jag har ställt om till 2d nu (eller min vän gjorde det åt mig) och datorn går snabbare nu :) tack för hjälpen!
Om detta har löst ditt problem så är det sannolikt drivrutinen till ditt grafikkort som är problemet. Vad ha rdu för grafikkort egentligen? Vad får du om du kör kommandot:

Kod: Markera allt

lspci -nnn | grep VGA
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"