Fryser efter inloggning

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Pellinux

Fryser efter inloggning

Inlägg av Pellinux »

Jag har uppgraderat en dator med tidigare Ubuntu till 12.04.
Den "fryser" nu omedelbart efter att jag tryckt enter efter inloggningslösenord.
Jag har försökt att välja tidigare linuxversion vid uppstart, och kan då logga in, men datorn hittar då vare sig musplatta eller internet.
Det som retar extra, är att det vid ett uppstartsförsök, efter åtskilliga, fungerade felfritt. Jag valde då att låta datorn uppdatera och installera Flash etc. Nästa uppstart är jag tillbaka vid samma problem. Den hänger sig. Hårddisken kämpar en stund men somnar snart in. Musen fungerar, men ingenting är "klickbart"
Pellinux

Re: Fryser efter inloggning

Inlägg av Pellinux »

Tillägg!
Jag testade nu att välja "Ubuntu 2D" vid inloggningen och kom in i systemet. Men är det bara för denna gång? Är det något jag skall passa på att ändra/kontrollera nu?
BjHstad
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av BjHstad »

Om det funkar i 2D kan det ju vara grafiken.som inte hänger med. Kolla i systeminställningar - ytterligare drivrutiner, om det finns nått att uppgradera där.
annnars, tala om vad du har för hårdvara mm, så finns det säkert nån som kan komma med råd.. Har själv fått massor med hjälp av forumet vid olika problem
Good Luck
Pellinux

Inlägg av Pellinux »

Ännu ett svar till mig själv.
Jag kom som sagt in i systemet efter att ha loggat in i "Ubuntu 2D"

Ubuntu 2D, kom jag till genom att klicka på Ubuntuikonen i övre högra hörnet på inloggningsrutan.

Jag loggade in med vanligt lösen.

Väl inne i systemet lät jag datorn uppdatera och installera med "Update manager".

Datorn ville starta om för att uppdateringarna skulle installeras och så lät jag den göra.

Nu har jag gjort flera uppstarter och kommer in på vanligt sätt. Och så kommer nästa problem. Nu hänger sig datorn vid avstängning!

Skärmen blir lila med ubuntutext och de röd/vita punkterna börjar vandra. Men, så plötsligt lägger de av och blir stilla. Ingenting händer.

Datorn fryser vid avstängning. Skall jag behöva skapa ny tråd för det?
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"