Firefox 13 och BankID
- edfast
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Firefox 13 och BankID
Efter helgens uppdatering av Firefox får jag besked att BankID inte längre stödjer versionen. Så nu är jag hänvisad till att köra mina bankärenden genom VirtualBox; Windows XP pro sp3, antik Chromebrowser. Och det känns ju säkert och bra... Någon som fått samma besked och vet en fix? Alternativt, hur återställer jag till tidigare version av Firefox?
- JoWa
- Global Moderator
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
Re: Firefox 13 och BankID
Hej,
Du kan ändra användaragenten (User Agent) till Firefox 12 med detta tillägg: https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefo ... -switcher/
I tilläggets inställningar väljer du New > New User Agent, ger den ett namn och ändrar så att raden User Agent slutar med 12.0 istället för 13.0.
Sedan väljer du den nya agenten från menyn Verktyg.
En lösning i väntan på att BankID skall lägga till stöd för Firefox 13.0.
Du kan ändra användaragenten (User Agent) till Firefox 12 med detta tillägg: https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefo ... -switcher/
I tilläggets inställningar väljer du New > New User Agent, ger den ett namn och ändrar så att raden User Agent slutar med 12.0 istället för 13.0.
Sedan väljer du den nya agenten från menyn Verktyg.
En lösning i väntan på att BankID skall lägga till stöd för Firefox 13.0.

Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
- edfast
Ja, hej!
Ja, vad kan jag säga än att detta ju är fullständigt lysande! Svar under en timme, av JoWa som varit aktiv på forumet i mindre än två dygn!... Länge leve open source, och hjärtligt tack JoWa! Switchern fungerar som en dröm. Vet du också om det är möjligt att göra den nya agenten till default? Jag hittar inte någon sådan inställning i själva switchern, och att flytta upp agenten i listan gav inget resultat. Hoppsan, jag glömde tömma cachen. Det gör jag när jag kommer hem. Är det tillräckligt?
Tackar,
H.E.
Ja, vad kan jag säga än att detta ju är fullständigt lysande! Svar under en timme, av JoWa som varit aktiv på forumet i mindre än två dygn!... Länge leve open source, och hjärtligt tack JoWa! Switchern fungerar som en dröm. Vet du också om det är möjligt att göra den nya agenten till default? Jag hittar inte någon sådan inställning i själva switchern, och att flytta upp agenten i listan gav inget resultat. Hoppsan, jag glömde tömma cachen. Det gör jag när jag kommer hem. Är det tillräckligt?
Tackar,
H.E.
- JoWa
- Global Moderator
- Kontakt:
Var så god. 
Nej, jag har inte sett något sätt att välja den ändrade agenten som standard.
Det skall vara möjligt att ändra agenten i about:config, men de instruktioner jag har hittat tycks inte fungera med aktuell version.

Nej, jag har inte sett något sätt att välja den ändrade agenten som standard.
Det skall vara möjligt att ändra agenten i about:config, men de instruktioner jag har hittat tycks inte fungera med aktuell version.
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Intressant ... jag har inte haft detta problem men jag inser nu att det kan bero på att jag för en tid sedan ändrade user-agent-strängen för att låtsas att jag kör 32-bitars Ubuntu och då blir ju samtidigt versionsnumret i strängen låst också, ser att det står version 10 för mig för att det var den version jag körde när jag ändrade strängen.
-
Jag gjorde förresten på följande sätt för att byta user agent string i Firefox utan att använda något tillägg:
Skriv "about:" för att se nuvarande user agent string. Skriv "about:config", högerklicka och skapa ny sträng general.useragent.override för att override:a värdet.
- edfast
Intressant; kan du utveckla resonemanget för en nybörjare? Var hittar jag config filen till Firefox, var och hur redigerar jag den, och är detta verkligen något jag vågar ge mig in på? 

- JoWa
- Global Moderator
- Kontakt:
Skriv about:config i Firefox adressfält, så har du alla möjligheter att förstöra Firefox.

- edfast
Hehehe... Det tänkte jag nog...
Hehe, använd inte Firefox bara. Jag har alltid en massa problem med dem. Däremot har jag haft problem med att slutföra inställningar av mitt BankID på GoogleChrome. FML. Till slut sket jag i det.
Senast redigerad av 1 arguuu, redigerad totalt 18 gånger.
-
Jag tror man ska göra tvärtom mot vad du skriver. Det är många som har fått bankid att fungera i Firefox. Däremot stödjer inte utvecklarna av bankid Chrome under Linux och jag har aldrig läst en enda person som har lyckats få det att fungera heller.arguuu skrev:Hehe, använd inte Firefox bara. Jag har alltid en massa problem med dem. Däremot har jag haft problem med att slutföra inställningar av mitt BankID på GoogleChrome. FML. Till slut sket jag i det.
- edfast
Tycker nog det stämmer. BankID är lite knöligt att installera i Firefox, men när man till slut ger upp och faktiskt följer instruktionerna
så funkar det ju bara finfint... Chromium däremot; jag har försökt spåra lite, men det verkar inte finnas någon som fått till det. De flesta verkar vänta på att Nexus ska ta sig i kragen och göra något åt saken; och det har hittills inte skett.

Det var som tusan! Då vet jag vad som gäller!
Här finns en relativt ny, välskriven guide på svenska om hur man installerar BankID i Ubuntu > http://ubuntu.se/threads/18945-Installe ... D-i-Ubuntu
- edfast
Snyggt.