Ubuntu till Active Directory

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Användarvisningsbild
uppsalanet
Fadder
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Ubuntu till Active Directory

Inlägg av uppsalanet »

Efter tolv år trogen till Linux, tar jag nu steget att köra det på jobbet. Känns som att 12.04 LTS är mogen för det. Laptopen kom med win7 men tjurig som jag är ligger jag kvar på XP.

Har tittat runt lite i forum och olika guider hur man enklast autentierar via AD, tycker inte att det finns något riktigt bra exempel. Är det jag som letar på fel ställe?

Jag behöver ansluta till:
AD
Exchange 2003 mail och kalender

Gällande Exchange och kalender verkar Thunderbird med kalender plugin fungera. Har inte tittat på Evolution, vet inte om den synkar mot exchange 2003.

Med Likewise kan man vad jag förstår åstadkomma en autentisering, men jag tycker den sker "försent" vill att det ska ske vid Ubuntu inloggningen?

Så, har ni tips att ge eller bara en spark i rätt riktning så emottages det hjärtligt.

Hälsningar
Fredrik
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Ubuntu till Active Directory

Inlägg av johanre »

AD integration går att lösa på flera sätt. Även om följande länk är server-inriktad så går den att använda även på en klient: https://help.ubuntu.com/community/ActiveDirectoryHowto

Jag föredrar Evolution för Exchange (men du behöver allra senaste utvecklingsversionen). Thunderbird var dålig när det gällde addressboks integration.
Användarvisningsbild
uppsalanet
Fadder
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Ubuntu till Active Directory

Inlägg av uppsalanet »

Tack för tipsen.
Med Exchange blev det en OWA-plugin (webmail) till Evolution, vilket fungerar skapligt med kalendern också.

Med ad blev det mera pyssel, men dock ganska friktionsfritt. Insåg dock jobbet med detta upplägg och det är inte riktigt förenat med att lyckas i en större utrullning utan packning. Men det var en bra guide som fungerade bra.
Som ensam Linux användare på kontoret, kan jag rekommendera LikeWise.

Tack.
//Fredrik
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"