Flera "samtidiga" användare och prestanda

Skrivbordsmiljöer, fönsterhanterare och desklets
gusse02
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Flera "samtidiga" användare och prestanda

Inlägg av gusse02 »

Kanske hamnade denna tråd i fel kategori. Men jag lyckades inte skapa ny tråd i kategorin över denna.

Jag har lite prestandaproblem på min bärbara dator när vi är flera (två) samtidiga användare.

Jag och min fru använder en bärbar dator tillsammans och vi är typ alltid inloggade samtidigt och har browser, mailprogram och nåt dokument igång. När man är klar stänger man locket och datorn går i vänteläge. När man vill ha datorn igen så öppnar man locket och datorn går igång och man är blixtsnabbt på samma plats man senast var. Man vill ju inte logga ut eller stänga av datorn.

Men! Ofta drar Firefox rätt mycket cpu även för den som inte just då är den aktiva användaren. Det är ju rätt onödigt.

Ubuntu är ju Linux som är Unix och detta är väl grunden till problemet. Förr i tiden var det ju meningen att vara ett fleranvändarsystem, men användningsfallet har ju faktiskt ändrats. Då var ju alla inloggade användare aktiva samtidigt. Nu är det en aktiv användare i taget.

Är det fler än jag som använder datorn på detta sätt? Upplever samma problem? Nån som har nån bra lösning? Är det likadant på andra plattformar som windows och mac?

Jag skulle vilja att man "fryste" den icke aktiva användarens alla processer. Minnet tror jag inte är nåt problem, det är mest cpu som får jobba.
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Flera "samtidiga" användare och prestanda

Inlägg av ubot »

En fullösning är att ha ett skript som läser av om användaren är aktiv eller inte och som ändrar prioritering på programmen om användaren är inaktiv. Jag vet inte om det här fungerar i praktiken men rent teoretiskt så borde det fungera i.a.f.

En annan lösning är att ha ett skript som stänger Firefox automatiskt om användaren är inaktiv för att sedan starta upp Firefox när användaren är aktiv igen. Firefox har ju inbyggt stöd för att öppna senaste webbsidorna automatiskt när Firefox startar så därför går inget arbete förlorat när Firefox stängs.
gusse02

Inlägg av gusse02 »

Tack för svar!
Jo, skript som drar ner prio eller tar död på vissa processer, det kan man göra.

Men jag hoppas att det finns en färdig lösning för detta problem.

Satt och letade på nätet men har inte hittat nåt bra. En rolig sak jag snubblade över var "cgroup freezer". Man kan frysa grupper av processer och sedan väcka dem igen. Det skulle jag vilja ha inbyggt i skrivbordsmiljön. Ska försöka experimentera lite med det om jag inte hittar nåt annat.
m!rage

Inlägg av m!rage »

Det verkar vettigare att försöka reda ut varför Firefox slukar så mycket resurser när det inte används. Är det alltid så eller bara efter vänteläge? Är det vissa sidor eller en viss typ av innehåll som gör det långsamt? Är det processen firefox(-bin) som använder mycket processortid eller är det någon annan, t.ex. Xorg eller plugin-container?
ubot

Inlägg av ubot »

Absolut, men Firefox drar ganska mycket RAM även när det fungerar som det ska, d.v.s. när webbläsaren är öppen och datorn idlar. Särskilt om man har många flikar öppna. Men visst, kontrollera först så att Firefox inte drar för mycket RAM när det körs.
gusse02

Inlägg av gusse02 »

plugin-container och firefox drar mest cpu. Ibland drar thunderbird cpu. Inget större problem med minne vad jag ser. Troligen är det väl flash som är boven.
ubot

Inlägg av ubot »

gusse02 skrev:plugin-container och firefox drar mest cpu. Ibland drar thunderbird cpu. Inget större problem med minne vad jag ser. Troligen är det väl flash som är boven.
Ok. Så är det kanske. Trådskaparen får undersöka Firefox RAM- och CPU-förbrukning. Vad ligger Firefox på då när du låter datorn stå och gå?
m!rage

Inlägg av m!rage »

gusse02 skrev:plugin-container och firefox drar mest cpu. Ibland drar thunderbird cpu. Inget större problem med minne vad jag ser. Troligen är det väl flash som är boven.
plugin-container är bland annat Flash. Flash i Linux är ganska tungdrivet i allmänhet. Är du inne på någon sida med mycket reklam kanske? Ett alternativ är i så fall att installera något av tilläggen Adblock (blockerar den mesta reklamen, även den som inte rör på sig) eller Flashblock (blockerar all Flash utom den du manuellt angivit ska visas).
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Har samma problem själv, och det är just Flash i Firefox som är boven.

Flashblock är ett helt fantastiskt plugin som löser problemet, och man slipper även se en massa annan skit på internet.

Har dock inte orkat gräva mer i problemet, räcker för min del att konstatera att flash är och förblir ett av djävulens påfund.
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
ubot

Inlägg av ubot »

och man slipper även se en massa annan skit på internet.
:D

Men om man inte kör Flash så borde väl inte CPU sticka iväg när en annan användare är inloggad? Räcker det inte med att stänga alla flikar som har en Flash-spelare för att testa om det hjälper?
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

ubot skrev:
och man slipper även se en massa annan skit på internet.
:D

Men om man inte kör Flash så borde väl inte CPU sticka iväg när en annan användare är inloggad? Räcker det inte med att stänga alla flikar som har en Flash-spelare för att testa om det hjälper?
Stämmer bra det!
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Skriv svar

Återgå till "Skrivbordet"