Felmeddelanden efter installation med Wubi.

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
wilhelm19
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Felmeddelanden efter installation med Wubi.

Inlägg av wilhelm19 »

Hej. (Är så mycket nybörjare som man kan bli med Ubuntu!) Har googlat på detta men svaren jag får fram känns mer lämpade för de som är mer insatta.

Jag valde att ladda ner en iso-fil från Ubuntus hemsida (64bit, version 12.04) och sen placera Wubi och isofilen i samma folder. Läste i en guide att man bör göra så.
Jag ändrade ingenting alls då installationsfönstret dök upp, jag använde de förinställda värdena (18 gb installationsutrymme på hårddisken).

Allt går fint tills då jag startar upp Ubuntu och får felmeddelanden jag inte förstår mig på. Har bifogat dessa. Om någon vill vägleda en nyböjarre är jag väldigt tacksam!

Mvh W
Bilagor
?
?
20120607_130522.jpg (106.21 KiB) Visad 1734 gånger
Hur kan man göra detta på ett säkert sätt?
Hur kan man göra detta på ett säkert sätt?
20120607_133009.jpg (70.7 KiB) Visad 1734 gånger
Hur kommer jag åt denna meny och hur korrigerar jag? Partitionering verkar väldigt osäkert...
Hur kommer jag åt denna meny och hur korrigerar jag? Partitionering verkar väldigt osäkert...
20120607_130947 (640x480).jpg (172.73 KiB) Visad 1734 gånger
Antec

Re: Felmeddelanden efter installation med Wubi.

Inlägg av Antec »

Jag ska säga att jag vet inte mycket om Wubi! Men varför installerar du inte Ubuntu vid sidan om Windows? Du kan använda Unetbootin för att skapa en livestart av Ubuntu och sen testa det på din hårvara, du väljer från samma minnes-sticka att installera..Du startar om datorn och väljer att den starta på USB istället för på hårdisken, ser över hur USB fungerar på din dator!
wilhelm19

Inlägg av wilhelm19 »

Jag testade det nu och det går finfint med demoversionen. Men då jag ska installera får jag "[Errno 5] Input/output error" och installationen avbryts... Står någonting om min CD/DVD-enhet. Vilket jag inte har då jag bootar från USB på en netbook.
Antec

Inlägg av Antec »

Vad har du exakt för dator?
BjHstad
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av BjHstad »

När jag installerat i wubi har jag bara gått in på wubisidan och laddat ner och installerat i samma svep. snabbt o enkelt. Man behöver inte gå omväg om att ladda ner cd eller usb separat, om man inte vill ha det för fast instalaltion.
Är isofilen ok och datorn funkar som den ska är det förståss bättre att göra en dualboot installation, så får man båda systemen bredvid varandra.
just nu kör jag wubi på en stationär dator jag lånat hem från jobbet, en compaq med vista som org., sen har jag dualboot med W7 på min laptop hp6910p och allt funkar out of box utan problems.. kör U12.04 sen det kom. Har haft ubuntu sen ver 7.10 och är sällan inne på windows, bara när jag beöver bankid, som e lite knöligt i ubuntu, tycker jag.
Jag e egentligen ganska dålig på datateknik, men följer man bara instruktionerna och inte krånglar till det i onödan funkar det prefekt, för det mesta
Antec

Inlägg av Antec »

Håller bara med dej BjHstad :)
Labbe

Inlägg av Labbe »

Du skall inte ha .iso filen och Wubi i samma mapp.
Wubi används för att slippa bränna filen.
Jag personligen rekommenderar inte wubi, då det skapar mer problem än vad du får om du bränner .iso filen till en skiva.

Så bränn en skiva och installera via den istället. :)
wilhelm19

Inlägg av wilhelm19 »

Som jag skrev i mitt andra inlägg ovan testade jag att installera från USB, då jag ändå besvärat mig med en .iso-fil. Jag avinstallerade det Ubuntu jag installerat med Wubi och installerade 12.04 med USB-minnet. Det gick bra att använda ubuntu utan att installera det, men då jag skulle göra det fick jag upp "[Errno 5] Input/output error", och så står det att det händer ofta pga en trasig CD/DVD-skiva. Men jag har ingen CD-enhet på datorn öht. Fick upp ett meddelande som jag bifogar här. Kanske ska jag testa en äldre Ubuntu-version istället?
Bilagor
20120607_175927.jpg
20120607_175927.jpg (108.05 KiB) Visad 1671 gånger
wilhelm19

Inlägg av wilhelm19 »

Antec skrev:Vad har du exakt för dator?
Asus 1225B
Labbe

Inlägg av Labbe »

Prova i första hand med ett annat Usb. Du kanske har en bekant som kan låna ut ett?
plocka hem en ny kopia av Ubuntu, gärna via torrent då det minskar risken för fel medans man plockar hem filen.
Har du en gammal dator stående (som inte används till något speciellt) pröva gärna på den också. :)
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"