Vilka språk är inkluderade?

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Skull Kid
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Vilka språk är inkluderade?

Inlägg av Skull Kid »

Hej hej!

Så då är man här igen, redo att installera Ubuntu 12.04 på sina datorer, som grundligen hade Windows 7 på sig. Det som retar mig är att Windows 7 Ultimate endast låter dig byta språk, och dessutom måste man ladda ner dem!

Så då är min fråga, kära Ubuntu-användare :)

Är språk inkluderade i Ubuntu?
Vänliga Hälsningar

Skull Kid
ubot

Re: Vilka språk är inkluderade?

Inlägg av ubot »

Du väljer språk under installationen. Det finns mängder av språk att välja på. Om du väljer svenska så installeras så klart svenska. Jag vet inte om engelska finns med också men annars får du installera språken efteråt via Ubuntu Sotware Center. Det är inga som helst problem så länge du har tillgång till Internet. Och om du inte har tillgång till Internet då kan du ladda ner språkstödet som deb-filer på en dator med Internet och sedan installera offline på datorn med Ubuntu.
Skull Kid

Inlägg av Skull Kid »

Ok, jag får be att tacka för svaret :)
Vänliga Hälsningar

Skull Kid
ubot

Inlägg av ubot »

Du har hur som helst stöd för alla stora språk även om du kanske måste installera stödet manuellt efter installationen om du inte har valt språket under installationsprocessen.
BjHstad
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av BjHstad »

Gå in på Systeminställningar, som ligger under knappen vid avstängning, och öppna språkstöd. Då får du en lista med de flesta språk ,man kan tänka sig. Ofta blir, har jag märkt, inte hela systemet svenska även om man valt det vid installationen oVälj installera språkstöd- sedan klicka på installera/ta bort språk. Det kommer upp en lång lista på språk med bockrutor vid sidan.
bocka i det språk du vill ha o bocka av de du vill ha bort.
Klicka på installera för hela systemet och du har det språk du vill.
Kan sedan ändras om du skulle vilja byta systemspråk framöver.
Enkelt och funkar, som det mesta i Ubuntu.
Lycka till

Warum es einfach machen wenn man es so schöön komplizieren können
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

ubot skrev:Jag vet inte om engelska finns med också men annars får du installera språken efteråt via Ubuntu Sotware Center.
Man kan välja språk under installationen, t.ex svenska, och då får man det plus engelska (och i vissa tidigare versioner av ubuntu också lite kinesiska och portugisiska, vet inte hur det är i 12.04).

Oavsett vad man valt i installationen kan man ändra med Systeminställningar>Språkstöd. Det första man ser i "Språkstöd" är vilka språk man själv valt att ha när man loggar in. Med knappen "Installera/Ta bort språk" kan man ändra vilka språk som finns i systemet, som alla användare kan välja mellan.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"