Visa mig hur jag partitionerar en 3TB hårddisk

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
herioglyf

Visa mig hur jag partitionerar en 3TB hårddisk

Inlägg av herioglyf »

Har sökt lite på olika forum för att bli klok på hur jag ska partitionera en 3 TB hårddisk i Ubuntu.
Jag har ett EZ-kort vilket innebär att jag bör ha en EFI-startpartition. Så långt har jag lyckats klura ut, men resten hur stor denna part. bör vara och hur stor växlingsfil jag bör ha är fortfarande lite höljt i dunkel. (Internminne 4GB)
Behöver jag sedan någon fler part. utöver själva partitionen som lagrar filer mm?

Tacksam om du kan visa hur en typ-partitionering ser ut med denna diskstorlek helst med GUI.
Jag har en AMD-64 processor så jag har laddat ner denna distro
Senast redigerad av 1 herioglyf, redigerad totalt 6 gånger.
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Visa mig hur jag partitionerar en 3GB hårddisk

Inlägg av webaake »

3 gigabyte? (tre?)
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Emil.s
Kontakt:

Re: Visa mig hur jag partitionerar en 3TB hårddisk

Inlägg av Emil.s »

Jag brukar alltid ha en separat partition för / (root, själva Ubuntu-installationen).
10-15GB räcker långt.

Växlingspartitionen bör vara lika stor som internminnet om man vill kunna gå ner i vilo-läge.
Så 4GB i ditt fall.

Sen brukar vissa vilja lägga /home på en separat disk, och spara filerna i hemkatalogen.

Själv brukar jag skapa en partition som jag monterar på /filer, sen använder jag /home på root systemet. (då kan man ta till lite extra på / ).

Så hade JAG bara haft en 3TB disk, och det var en helt vanlig stationär dator för "vardags bruk" så hade det nog blivit:
20GB /
4GB swap/växling
*resten* /filer eller /home

/filer eller /home beror helt på om du är ensam användare eller om det är flera.
Är du ensam, så kör med fördel på /home.

Är det fler användare så kör /filer, för inte vill du väl att någon annan ska in och pilla bland dina personliga filer? 8)
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

Tänk på att när ni installerar en version av linux så håller den oftast samma storlek hela tiden men om ni har en LTS version som ska vara kvar några år så blir det skillnad. Jag använder version 10.04L TS fortfarande och den får nog vara kvar ett år till, jag trodde att 23 GB för / skulle räcka men nix, när man uppdaterar med en ny kernel så ökar den storleken med cirka 24 MB varje gång och nu efter drygt 2 år så har det blivit bra många nya kerneluppdateringar.Har man gott om plats finns det ingen anledning att snåla med det.
Antec

Inlägg av Antec »

Man kan ju passa på att ta bort gamla kärnor ibland, men systemet växer ändå lite med tiden, kärnorna blir större mm..
herioglyf

Inlägg av herioglyf »

Tack för alla svar. Ska försöka få till det. Men jag har förstått att det blir bra mycket knepigare med diskar över 2,2TB därav frågan
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

herioglyf skrev:Tack för alla svar. Ska försöka få till det. Men jag har förstått att det blir bra mycket knepigare med diskar över 2,2TB därav frågan
Just ja, det är sant. Maxgränsen för MBR är väl på 2TB, så du får skapa en GPT partitionstabell.
Borde gå att göra via installationsgränssnittet, eller annars via Gparted (som jag tror finns i live-installationen).

Annars går det utmärkt att fixa med "parted".

Hur som hellst är det ingen större skillnad mot en vanlig partitionering. Bara att välja GPT istället för MBR.

EDIT:
Och som sagt så är det ju bara att rensa bort gamla kärnor efter behov. Om en ny fungerar så är det ju onödigt att spara på de gamla. ;)
Däremot så är det alltid bra att ha kanske 1 eller 2 generationers kärnor tillbaka, ifall det skulle bli något fel på den senaste.
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"