Tack för tipset andol!
Om jag förstår dig rätt, kan jag helt rått gå in och ändra UID på min server, så det blir samma UID som på min klient. På klienten har användare "peter" UID=1000.
Så här ser det ut i slutet på min /etc/passwd på servern:
peter

1002

Peter,,,,:/home/peter:/bin/bash
sshd

116:65534::/var/run/sshd:/usr/sbin/nologin
mysql

117:124:MySQL Server,,,:/var/lib/mysql:/bin/false
statd

118:65534::/var/lib/nfs:/bin/false
peter1

1003

:/home/peter1:/bin/sh
ftp

119:125:ftp daemon,,,:/srv/ftp:/bin/false
Som du der så har användare peter här UID=1002 och jag skapade en användare peter1 som prov, den har UID=1003.
Jag har en Synology NAS också där jag har NFS shares och kör mot.
Här har jag dock inte haft några problem med detta. Vad kan det bero på?
Jag provar att ändra UID på min server från UID 1002 till 1000.......
andol skrev:Japp, mycket riktigt så hanterar traditionell NFS filägande genom att titta på UID och GID. En lösning är sålunda att se till att matchande grupper på de båda maskinerna är konsistenta vad gäller mappningen mellan delade användare/grupper och dess id:n.
För ett litet antal användare på ett litet antal maskiner så är det antagligen enklast att lösa den biten genom att helt enkelt peta på /etc/{passwd,group}. Vid ett större antal användare på ett större antal maskiner så krävs det förstås en mer "riktig" lösning, såsom central användarhantering via LDAP eller dylikt.
Nu har jag i och för sig för mig att NFSv4 eventuellt mappar mot användarnamn istället för UID. Notera dok de väl strödda brasklapparna i föregående mening.