Hjälp med virtual host problem

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
eriksson25
Kontakt:

Hjälp med virtual host problem

Inlägg av eriksson25 »

Hej, jag kör apache 2, men har problem med en virtualhos.

Jag ska länka en åäö adress och har efter vist bök fått det att funka när man skriver in adressen utan www. dock så fort man sätter www. före så hamnar jag i default document root.

Så här ser min fil ut i sites-available

Kod: Markera allt

<VirtualHost *>
        ServerAdmin eriksson25@******.com
        ServerName  teståäö.nu
        ServerAlias xn--test-ooaf4j.nu

# Indexes + Directory Root.
        DirectoryIndex index.php
        DocumentRoot /var/www/jons

# Logfiles
        ErrorLog  /var/www/jons/error.log

</VirtualHost>
Så som det är skrivet nu så funkar teståäö.nu och man hamnar rätt. Men jag har testat alla kombinationer jag kan komma på för att få www.teståäö.nu att fungera men inget funkar. Man hamnar i /var/www oavsätt vad jag skriver in.

Några som har några förslag?
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Hjälp med virtual host problem

Inlägg av ubot »

Det här är en vild gissning. Det har att göra med att Apache inte översätter å,ä och ö på ett korrekt sätt när den skriver om www-adressen till en adress utan www. En lösning kanske är att skapa en .htaccess-fil som skriver om dina adresser korrekt.
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av andol »

Om du vill att www.domän.tld ska fungera så behövs även ett ServerAlias för www.domän.tld.
eriksson25
Kontakt:

Inlägg av eriksson25 »

andol skrev:Om du vill att http://www.domän.tld ska fungera så behövs även ett ServerAlias för http://www.domän.tld.
Har jag givetvis testat

Om virtualhost filen ser ut exakt som nu, fast med www. före både server name och server alias så funkar det ändå inte. Den kommer till /var/www

Det som är så konstigt
ubot skrev:Det här är en vild gissning. Det har att göra med att Apache inte översätter å,ä och ö på ett korrekt sätt när den skriver om www-adressen till en adress utan www. En lösning kanske är att skapa en .htaccess-fil som skriver om dina adresser korrekt.
Humm hur menar du? Har bara använt .htaccess lite gran förut för att begränsa användare.
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av ubot »

Humm hur menar du? Har bara använt .htaccess lite gran förut för att begränsa användare.
Jag vet faktiskt inte vad jag menar riktigt. Jag tänkte bara att om inte inställlningarna fungerar så kanske det fungerar bättre med rewrite-regler i .htaccess men jag vet inte ... Det var som sagt en vild gissning.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av johanre »

eriksson25 skrev:
andol skrev:Om du vill att http://www.domän.tld ska fungera så behövs även ett ServerAlias för http://www.domän.tld.
Har jag givetvis testat

Om virtualhost filen ser ut exakt som nu, fast med www. före både server name och server alias så funkar det ändå inte. Den kommer till /var/www
OK, och när du har gjort det, vad står det då i /var/www/jons/error.log? Förresten; varför har du error loggen i din webroot? Vill du att den skall vara synlig och publicerad?
eriksson25
Kontakt:

Inlägg av eriksson25 »

Hej alla, tack för hjälpen. Jag har ingen aning vad jag gjorde. Eller snarare jag gjorde inget alls. Åkte iväg med inställningar som gjorde att www. inte funkade, och en dag senare så funka det utan att jag gjort nått.... Ja vem vet.

Men tack ialla fall för all hjälp.

ps loggen var där för att jag lätt skulle komma åt den under testandet.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av johanre »

Du kanske hade glömt att köra:

/etc/init.d/apache2 reload
eller

/etc/init.d/apache2 restart
mellan ändringarna?

Hur som helst, bra att det fungerar nu. 8)
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"