Anledningen till att jag frågar är för att jag har problem vid uppstart av min server...någon form av följdproblem. Jag har inte listat ut än vad som är boven i dramat så här följer en snabb genomgång om vad jag tror händer vid uppstart.
- IPtables försöker sätta regler som byggger på hostnamn
- Den lokala namnservern(127.0.0.1) får ingen träff på mitt domännamn men på många andra adresser t.ex. http://www.sunet.se.
- IPtables sätter inte några regler alls vid uppstart då ingen träff mot mitt domännamn fås.
- När jag stänger av lokala BIND-servern tar det mindre 5 sekunder innan min ISPs namnservrar är inmatade i resolv.conf och allting fungerar som frid och fröjd. Jag kan nu ladda in de IPtables regler som inte fungerade tidigare.
Just nu sitter jag föbryllad och undrar om jag ska konfigurera upp en lokal Bind9 server för att få allting att lira men känns verkligen overkill...dock inser jag det finns någon form av namnserver även på min "desktop" maskin Ubuntu 12.04 för /etc/resolv.conf pekar till 127.0.0.1 även där.
Jag känner att detta blev ganska rörigt men det kanske klarar om jag lyckas lösa en bit i taget =) ...all hjälp jag kan få uppskattas.